Spring Festival opent met achterhaalde kritiek op kerk

Spring, 16/5 te Utrecht. Spring festival t/m 26/5. Inl: www.springutrecht.nl

Het publiek kreeg oordopjes bij het nieuwe Spring Performing Arts Festival. Niet omdat het Utrechtse fusiefestival, voortgekomen uit Springdance en Festival aan de Werf, zijn komst met veel tromgeroffel heeft aangekondigd – integendeel; de pr-machine staat in de sluimerstand.

Het zachte schuim was nodig om de dreunende grime-beats van dj’s Elijah en Skilliam te dempen, beats die een malle mix van clubdans en rudimentair hedendaags passenmateriaal van een basis voorziet. Best meeslepend soms, maar wat Cecilia Bengolea en François Chaignaud ermee beogen, anders dan de zoveelste fusie?

Wat de Poolse Marta Górnicka voor ogen staat in Magnificat is helder, zelfs een beetje té. Het grote Chór Kobiet (‘vrouwenkoor’) brengt geen lofzang van Maria, maar stelt in een combinatie van zang, fluisteringen, in ritmische staccato syllaben uitgesproken teksten, gekrijs en goed gedrilde groepschoreografie de invloed van de heilige Maria op de door en door katholieke cultuur van Polen centraal. Zij – maagd, moeder, zorgend, lijdend – heeft een ideaalbeeld gecreëerd waarmee tot op de dag van vandaag vrouwen worden kort gehouden en onderdrukt. Het beperkte vloeroppervlak waarop de vrouwen bewegen mag daarvoor als symbool worden gezien. Net als de weesgegroetjes, die als een visgraat in de kelen blijven steken, begrepen mogen worden als verzet.

Een voorbeeld als de aangeroepen ‘Nigellaaaa!’ (Lawson, de wulpse Britse tv-kok) helpt de feministische zaak ook niet bepaald.

Juist ja. Misschien is een dergelijke boodschap in Polen nog schokkend, actueel en urgent, hier niet. De Nederlandse toeschouwer laat zich dus vooral amuseren, door dikke, dunne, lange, korte, oude en jonge vrouwen die superstrak de dirigerende gebaren opvolgen van Górnicka, die zich midden op de tribune heeft geposteerd. Hun gezichten springen perfect gelijk in neppe glimlachjes.

Ze ballen hun vuisten. Ze creëren wisselende opstellingen. Aardig, maar ongevaarlijk.