Niet langer de baas van Libelle

Dick Molman stapt op als bestuursvoorzitter van Sanoma Nederland. Hij gaat op zoek naar „een nieuwe balans tussen werk en privé”.

Nee, het was niet de teleurstellende aankoop van SBS. Er was ook geen druk vanuit Finland. Dick Molman (59) vertrekt als bestuursvoorzitter van Sanoma Nederland, omdat hij „een nieuwe balans zoekt tussen werk en privé”.

Bovendien vindt hij zelf dat het na zeven jaar tijd is voor een nieuwe leider die Sanoma verder moet transformeren tot een volledig crossmediaal concern.

Zo verliest het grootste mediabedrijf van Nederland (omzet in 2012: 760 miljoen euro; de Telegraaf Media Groep zit daar pakweg 200 miljoen onder) een topman die zijn eigen concern door en door kent.

Molman werkt 38 jaar bij wat eerst VNU heette en daarna Sanoma Nederland (2.000 werknemers). Hij begon als ‘verkoopondersteuner’ op de advertentieafdeling en leidde de afgelopen zeven jaar de eigenaar van Libelle en Margriet, Tina en Donald Duck, Nu.nl en Startpagina, en sinds twee jaar SBS 6, Net 5 en Veronica. Bovendien trad hij een aantal jaren geleden toe tot de directie van het Finse moederconcern Sanoma Group. Molman is tevens commissaris van NRC Media.

In de periode dat Molman leiding gaf aan Sanoma is het medialandschap radicaal veranderd. Veel mensen halen informatie in de eerste plaats van internet, adverteerders volgen die trek naar de digitale wereld. En uitgevers als Sanoma moeten mee in die ontwikkelingen.

De aankoop van SBS moest de kroon worden op de transformatie van een papieren uitgever naar een breed multimediaal concern. Bewegend beeld, zei Molman bij herhaling, is essentieel voor een modern mediabedrijf. Mediaconsumenten zijn visueel ingesteld, en uitgevers moeten alle mogelijke platformen kunnen aanbieden voor reclame.

De zenders van SBS presteren echter onder verwachting. SBS moest eerder dit jaar zelfs fors afschrijven op zijn belang in de Nederlandse tv-zenders (Sanoma bezit tweederde, John de Mols Talpa eenderde van SBS Nederland).

Zo dreigt Dick Molman de Nederlandse mediageschiedenis in te gaan als de man die de teleurstellende aankoop van SBS heeft gedaan. „Het is natuurlijk niet uitsluitend deze man die SBS heeft gekocht”, zei hij daarover zelf vanochtend. „Maar het is niet te vermijden dat die link wordt gelegd.”

Druk vanuit Helsinki om terug te treden was er niet, zegt hij. Het feit dat hij pas per 1 januari vertrekt moet daar een illustratie van zijn. Wie Molman opvolgt is nog onbekend. Een Fin of een Nederlander? „De beste”, zegt Molman. Iemand van Sanoma of een buitenstander? „De beste.”

Dick Molman blijft commissaris bij deze krant.