Een vreemde rockeend in Malmö

Anouk stelt zich in Malmö charmant onaangepast op: ze mijdt de media en kauwt opzichtig kauwgum Haar eigenzinnige inzending ‘Birds’ wordt inmiddels op handen gedragen De TROS is nu al dik tevreden

MALMO - Anouk na de eerste halve finale van het Eurosongfestival. De Nederlandse zangeres bemachtigde een plek in de finale van het Eurovsiesongfestival in het Zweedse Malmö. ANP KIPPA ILVY NJIOKIKTJEN

Redacteur Muziek

Anouk heeft al gewonnen. Of ze morgen in Malmö de eerste plaats haalt of niet. Natuurlijk, ze vecht en wil zo ver mogelijk komen, maar de zangeres heeft altijd vooruit gedacht: al blijft er maar een paar procent hangen van die 125 miljoen kijkers – wat een promotie voor haar muziek.

Anouk buit haar deelname aan het Songfestival in Zweden bijzonder slim uit. Zo komt haar nieuwe cd Sad Singalong Songs niet toevallig vandaag uit, op haar eigen platenlabel Goldilox. Woensdag stonden daar ineens maar liefst vier videoclips van online: ‘Birds’, ‘Kill’, ‘The Good Life’ en ‘Pretending as Always’ zijn vier korte, stijlvolle films, gemaakt door regisseur Dana Nechushtan. Anouk heeft daarin kleine rollen en zingt niet in beeld. En dan is er ook nog de aandacht voor haar serie Symphonica in Rosso-concerten in oktober.

Daarnaast ‘doet’ Anouk Teeuwe (38) het Eurovisie Songfestival (ESF) op háár manier – zonder poespas. Op eigen kracht is de zangeres en haar entourage van o.a. visagist en sportinstructeur het liedjesfestijn in gegaan. Ze verdrijft haar tijd in Malmö met sport, tv-series als Borgen, comedy van de roodharige Amerikaanse komiek Louis CK en bowlen. Ze houdt zich in Malmö compleet afzijdig van media, op twee (verplichte) persconferenties na. Waar ze dan juist weer charmant onaangepast is. Als vreemde rockeend op het Songfestival springt ze eruit tussen de andere lieflijk braaf lachende finalisten: ze plakt haar kauwgom pontificaal op haar microfoonstandaard. Toen ze na de halve finale aan de beurt kwam om wat te vertellen, scandeerde de zaal – een paar honderd mediamensen – eerst een tijd haar naam. De eigenzinnige Nederlandse inzending wordt inmiddels op handen gedragen.

De kansen van Anouk, nu als vijfde in de polls van de bookmakers, worden in Zweden door kenners en kandidaten hoog ingeschat. Haar ballade wordt intens bevonden. En de zangeres zelf: professioneel als ze optreedt. Zo rekent de 61-jarige Bonnie Tyler, die Groot-Brittannië vertegenwoordigt, de Nederlandse tot de top drie van haar concurrenten, naast Rusland en Duitsland.

Anouks deelname aan het Eurovisie Songfestival zorgde voor een kentering in de publieke en journalistieke opinie over Nederlandse deelname aan het Songfestival. Op Twitter spraken veel prominenten hun steun uit voor Anouk en haar ‘gewaagde’ lied. De uitzending waarin Anouk zich naar de finale zong trok 3,7 miljoen kijkers. Het was een thrillerontknoping voor Nederland als festivaloutsider. De European Broadcasting Union (EBU) bouwde de spanning bewust op tot het einde. Nederland wachtte immers acht jaar op een finaleplaats.

Toen de TROS in 2010 de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival overnam lagen de kijkcijfers tussen de 1,4 en 1,7 miljoen kijkers. „Het Songfestival zat op een dood spoor”, zegt TROS-directeur Peter Kuiper. Op het moment suprême, bij de uitslag, keken 4,4 miljoen mensen. Morgen rekent Kuipers op 5,5 miljoen bij de puntentelling.

Veelgehoorde kritiek is dat het Songfestival veel te duur zou zijn, maar het uitzenden van drie (halve) finales kost de TROS beduidend minder dan een gemiddeld amusementsprogramma. Sterker, het ESF is voor de TROS een ‘goedkoop’ programma, zegt Kuiper. Voor de contributie – ieder land moet zo’n 225.000 tot 250.000 euro contributie betalen aan organisator EBU om mee te mogen doen – krijgt de TROS zeven uur zendtijd. Daarin worden de twee halve finales en de finale uitgezonden. „Dat komt neer op zo’n 50.000 euro per uur tv. Een schijntje in tv-land”, zegt Kuipers.

Daarnaast maakt de TROS wel nog ruim een ton aan kosten voor reis, hotels (de act en entourage moet twee weken van tevoren aanwezig zijn) en promotie. De omroep heeft dit jaar geen docusoap met zijn kandidate. Daar voelde Anouk (natuurlijk) niets voor. Voorafgaand aan de halve finales is het programma Op Weg naar het Songfestival uitgezonden. Cornald Maas presenteert morgen een voorbeschouwing vanuit het DeLaMar-theater. De TROS heeft de regie dit jaar met de deelname van deze rockzangeres goeddeels uit handen gegeven. Zij bepaalt – de omroep volgt. En de Nederlandse media in Malmö hebben na eerdere actieve deelnemers als Joan Franka, Sieneke of de Toppers ineens bar weinig te rapporteren.

Jammer. Maar met het behalen van de finale is de doelstelling bereikt, aldus de TROS. „En we hebben onze ouderwetse familieavond waarin ieder land punten gaat uitdelen weer terug”, juicht Kuipers.

En stel nu dat Anouk wint. Dan moet Nederland volgend jaar het festival organiseren. Dat is duur en dat is gedoe. „Elk land is in eerste instantie in shock”, weet Kuipers. „Dan komen de draaiboeken van de EBU.” De TROS-directeur wil er verder op vooruitblikken. „Een ding is zeker: het zou een grote nationale discussie opleveren over de aanpak en kosten.”

Het kost Zweden dit jaar 20 miljoen euro. De bijdrage van de gastomroep in West-Europa is meestal tussen de 15 en 17 miljoen, zegt de EBU. Dat is weliswaar een schijntje van de 100 miljoen euro die Azerbajdzjan er vorig jaar tegenaan gooide ( het halve centrum werd ervoor verbouwd), maar het blijft slikken. Al zijn er ook landen die weleens hebben geweigerd zoals Groot-Brittannië.

En net als bij het organiseren van de Olympische Spelen is de winst dubieus: landpromotie. Toerisme? Liggen er meer toeristen aan het strand van Baku dit jaar ? Twijfelachtig.

    • Amanda Kuyper