Dan Brown in Nederland. Een overzicht van de eerste recensies.

AMSTERDAM - Twee als pestbestrijders verklede vrouwen stonden afgelopen dinsdagochtend met het nieuwe boek van bestsellerauteur Dan Brown voor het Eerste Klas restaurant op station Amsterdam Centraal. Vanaf 07.00 uur die dag werd 'Inferno' in Nederland verkocht/ Foto ANP

Afgelopen dinsdag gaven we op de NRC Boekenblog een overzicht van de eerste internationale kritieken op Dan Browns nieuwe roman ‘Inferno’. Nu zijn de nationale media aan de beurt. Een eerste overzicht.

Te beginnen bij nrc.next, die vanochtend Robert Gooijers recensie van Browns roman plaatste. Gooijer opent door op te merken dat de verschijning van Browns vierde Langdon-roman niemand kan zijn ontgaan. Inferno belandde deze week, zo schrijft Gooijer, ‘met een bijna hoorbare dreun overal ter wereld in de boekhandels’.

Brown zet succesvolle stap van ‘volstrekt ongeloofwaardig’ naar ‘zeer onwaarschijnlijk’

Maar echt opvallend noemt Gooijer Browns roman zelf. Die is sterk:

Inferno is niet alleen veel beter dan het abominabele vorige boek in de reeks, Het verloren symbool uit 2009, maar in veel opzichten ook beter dan De Da Vinci Code.’

Gooijer is die mening toegedaan omdat Brown een inmiddels beproefd recept op succesvolle wijze heeft aangepast zonder zijn fans af te schrikken. ‘Het grootste probleem in het eerdere werk van Brown’, schrijft Gooijer, ‘was namelijk dat de mysteries die Robert Langdon ontrafelt slechts konden bestaan bij de gratie van onhoudbare aannames en ongeloofwaardige complotten van clubs als Opus Dei, de Priorij van Sion en de Vrijmetselaars’.

In Inferno heeft Brown veel ongeloofwaardigs weggelaten: ‘Er is geen eeuwenoud complot, er is geen klerikaal gekonkel en Brown probeert geen onhoudbare stelling te verdedigen’. Bovendien is de keuze voor Dante verstandig:

‘Zoals Vergilius in Dante’s ‘Inferno’ de schrijver rondleidt in de hel, zo leidt Dantes tekst Dan Brown bij het schrijven van diens Inferno. Dante houdt Dan als het ware bij de les. Dat levert een spannende, geoliede thriller op die wel zeer onwaarschijnlijk, maar niet volstrekt ongeloofwaardig is.’

Nieuwe toeristenstroom op komst

Het weekblad Elsevier stipt de vele locaties aan die Brown in zijn Langdon-roman noemt. Dat gaat volgens het weekblad veel toeristen opleveren:

‘Brown trakteert zijn lezers in Florence op een tocht langs beroemde kunstwerken van Sandro Botticelli en Gustave Doré, en langs de even beroemde Palazzo Pitti, Ponte Vecchio en de Boboli-tuinen. Lyrisch is hij over de manier waarop het Toscaanse zonlicht de spitsen van de stad kust. Voor wie dan nog niet genoeg drama in prachtige decors te verwerken heeft gekregen, wordt de tocht vervolgd naar het San Marco-plein in Venetië en kleurrijk Istanbul (‘Las Vegas aan de Bosporus’). Ongetwijfeld zullen straks hordes toeristen op zoek gaan naar de locaties uit het boek, zoals na De Da Vinci Code gebeurde.’

Minpunt aan Inferno noemt Elsevier Browns uitweidingen. Hij is ‘wat uitleggerig’. Maar het is hem volgens de recensent vergeven, dankzij de vaart en de ‘strak georkestreerde plot’:

‘De lezer die halverwege denkt te weten hoe het zit, wacht een verrassing: precies dan keert alles om en worden vrienden vijanden. Voor de koelbloedige Langdon is symboliek weer een veilige haven in de ‘vreemde, kolkende zee’ waarin hij is beland. Als zich van hem de ‘vertrouwde, tintelende opwinding’ meester maakt, dan weet je als Brown-fan: de oplossing is nabij. Toch ook jammer, want het zal wel weer vier jaar duren voor er een volgend boek is.’

Brown schrijft onderhoudende roman

Ook De Telegraaf is positief over Brown:

‘Wie wil vergelijken: Inferno is stukken beter dan Het verloren symbool , maar minder dan De Da Vinci code en Het Bernini mysterie . Dat maakt het echter geen slecht boek; integendeel. Langdons speurwerk aan de hand van Dantes Inferno is onderhoudend, spannend en staat vol heel vol met interessante feiten.’

‘Inferno’ maakt ‘buzz’ niet waar

Belgisch dagblad De Standaard is daarentegen weer minder enthousiast over Browns nieuwe Langdon-thriller. De krant laakt de buzz rondom de verschijning van de roman. Inferno kan deze dan ook niet waarmaken. Inferno is weliswaar een beetje beter dan Het verloren symbool, Browns misser uit 2009, ‘maar dat komt vooral doordat Firenze mag meespelen.’ Van een hype is inmiddels ook al geen sprake meer, schrijft De Standaard: ‘En de hype? Die is nu al voorbij.’
Recensent John Vervoort schrijft onder andere problemen te hebben met de rol van Dante in de roman: ‘Wat Dante met dit verhaal te maken heeft, is mij een compleet raadsel’.

‘Brown doet alle moeite van de wereld om de grote middeleeuwse schrijver en zijn meesterwerk de Divina Commedia - een man maakt een reis door hel (het bekendste en interessantste gedeelte), vagevuur en hemel - te betrekken bij zijn verhaal, maar slaagt daar niet in.’

Lees het vooral als u binnenkort naar Florence gaat, schrijft Vervoort. Anders niet:

‘Er valt jammer genoeg weinig goeds te zeggen over Inferno als roman en thriller. Laat is het aanraden aan mensen die binnenkort naar Firenze reizen. U krijgt enkele mooie tips en wat interessante historische achtergronden. En de passages over het transhumanisme kunnen u even aan het denken zetten. Maar een spannend, geloofwaardig en pakkend verhaal wordt Inferno nooit.’

De recensie van Robert Gooijer staat vanmiddag ook in de Boekenbijlage van NRC Handelsblad. Onder andereDe Volkskrant komt morgen met hun opinie over de nieuwe Brown. Vandaag staat in De Volkskrant en Algemeen Dagblad een reportage over de boekpresentatie van Inferno, deze woensdag in New York. Brown was daar zelf bij aanwezig. Een unicum. NRC Handelsblad kwam gistermiddag met een reportage uit New York.