Bouquetreeks

Literaire Cursus//

Romantische kitsch was lange tijd voorbehouden aan de Bouquetreeks, maar dat is nergens meer voor nodig. Je hoeft je tekst niet op pleepapier te drukken en voor € 6,- in AH te deponeren. Je kunt er gewoon € 19,95 voor vragen. En het kan een bestseller worden. Zie De vuurtoren van Connemara van Santa Montefiore (Boekerij, €19,95), dit staat al weken in de top-10. Een prestatie die vraagt om een cursus literaire Bouquetreeks.

Begin bij de buitenkant. Roze op het omslag is gangbaar, en de auteursnaam moet iets exotisch uitstralen. Santa Palmer-Tomkinson is een naam van niks, Santa Montefiore (auteursnaam van Santa Palmer etc.) klinkt beter.

Droom en daad moeten elkaar in de weg staan. Want ook de meeste lezeressen zijn gevangen in een huwelijk met ‘een keurige man’ van wie ze misschien ‘niet echt’ houden.

Het weer is belangrijk. Als de zon schijnt, is de lucht dus een ‘heldere, smetteloos blauwe lucht’. En al speelt het boek zich af in Ierland, dan nog hoeft niets, ruim 300 pagina’s later, een blauwe hemel en een heldere dag in de weg te staan, zelfs al hebben de problemen zich al opgestapeld. Die worden weerspiegeld in ‘de kille mist die ’s winters blijft hangen in de dalen en die weigert op te trekken’. Bij de happy ending mag de zon weer stralen ‘aan de onbewolkte hemel’.

Waarom Ierland, vraag je je af bij zoveel zonneschijn, maar dat heeft een andere functie. Ierland is een eiland, altijd goed voor een gevoel van isolement. Eilandbewoners zijn stoer en onbedorven en dat werkt op de vrouw die betoverd is door een ‘wilde ruige’ man.

De omgeving mag de ware ge- voelens prijsgeven. Wanneer een vriendin de hoofdpersoon waarschuwt: ‘Denk erom dat je niet verliefd op hem wordt’, weet jij beter.

De ruige man is op zichzelf te simplistisch, het helpt wel wanneer de vrouw zich dankzij een spirituele aanleg boven hem verheven voelt. Dat contrasteert mooi met de lichamelijke gevoelens.

Overdrijf het spirituele niet, maar laat het opduiken in vreemde mannen (‘ravenzwart haar’) en in de doordringende ogen op schilderijen (‘Vind je ook niet dat het lijkt alsof ze ons aankijkt?’)

Vermijd altijd het gebruik van een beschrijving die de lezer zou kunnen verrassen. Bij een eilandverhaal: vergeet de vuurtorens niet, leg de nadruk op het groen, laat de dierlijke man ook muziek maken, en het huwelijk – waarmee het boek onvermijdelijk eindigt – is natuurlijk ‘de grote dag’.

Voor de bonuspunten: benadruk in het nawoord dat je je voor je spirituele passages hebt laten inspireren door ‘eigen overtuigingen en ervaringen’. Zo trek je ook de laatste twijfelaar over de streep.