Achter nieuwe roman Verhulst zit een meesterlijk idee

Dimitri Verhulst/ Foto ANP

Vandaag als ‘Boek van de week’ De laatkomer, de nieuwe roman van Vlaams auteur Dimitri Verhulst. Volgens recensent Thomas de Veen opent diens roman sluimerend. Tot het ‘literair cabaret van formaat’ begint.

Dat sluimerende begin van De laatkomer, zo schrijft De Veen vanmiddag, zit hem in de verstrooiheden die in het begin van Verhulsts nieuwe roman steeds talrijker worden. ‘In plaats van de vuilniszak wordt de wasmand op de stoep gezet, de vuile vaat belandt in de wasmachine.’ Tijd om uit huis te gaan, denken omstanders en artsen van Désiré Cordier, bibliothecaris in ruste, de oude man die in De laatkomer bevangen wordt door het idee om zijn resterende dagen te slijten als Alzheimerpatiënt. Om ervan af te zijn.

Zijn verstrooidheid is een spel, dat bij de afscheidsscène van Cordier - hij gaat naar een verzorgingstehuis - met dank aan Verhulst grootse vormen aanneemt. De Veen:

‘als ze in de auto stappen, vraagt de oude man in kwestie ineens of ze soms denken dat hij gek is. Dochter: ‘Wat bedoel je, vader?’ Of ze even naar de auto wil kijken. ‘Ik zie niets, papa, echt waar. Toe, zeg mij wat ik moet zien!’ [..] ‘De caravan hangt nog niet aan de trekhaak! We waren bijna weer zonder op pad!’

Het is, zo schrijft De Veen, ‘literair cabaret van formaat’, een grap die goed is omdat het geen galgenzelfspot is aangezien Cordier niet werkelijk dementeert. Cordier doet het ‘om een einde te maken aan zijn lijdzame leven onder het juk van zijn pinnige vrouw, voor wie de liefde al in een ver verleden bekoeld is. Dat is het eenvoudige, maar meesterlijke idee dat ten grondslag ligt aan de nieuwe roman (een forse novelle eigenlijk) van Dimitri Verhulst.’ Zo groeit De laatkomer volgens De Veen uit tot ‘de roman waarvan je hoopte dat Verhulst het zou schrijven.’

Meer over Verhulst op pagina drie van de Boekenbijlage, met verder ook:

Openend stuk over Richard Wagner, die 200 jaar geleden werd geboren. Aandacht voor Dan Brown, politieke theorieën, Koerbagh, Frida Vogels, interview met Jussi Adler-Olson, Edgar Keret, Theo Kars en een biografie over Eisenhower en Nixon.