Wereldland Nederland

Het Nederlandse bedrijfsleven is een gezamenlijke campagne gestart: ‘Wereldland Nederland’, met als doel: ‘Nederlanders het vertrouwen teruggeven in Nederland’.

Je zou zeggen dat we na Kroningsdag ons portie oranje pr wel gehad hadden, maar nee, nu het de premier niet lukte om ons auto’s en huizen te laten kopen, openen de winkeliers zelf de aanval.

Tussen alle bedrijven vinden we oer-Nederlandse merken zoals Albert Heijn, Endemol, Shell, KPN, Heineken, Google, Facebook, Canon, BMW en natuurlijk onze nationale trots, Coca-Cola.

Ook de banken doen mee: ING en ABN AMRO. Tsjonge. Schrapten die nu niet juist zoveel banen? En is de crisis ook niet te danken aan het feit dat kleine ondernemers geen enkele lening meer kunnen krijgen? Wie een hypotheek bij ze wil afsluiten wordt op alle manieren ontmoedigd. Als beloning voor het laten oplopen van de werkloosheid, het laten stagneren van de economie, en het rigoureus saboteren van de doorstroom in de huizenmarkt, hebben wij die banken met belastinggeld gered en grote bonussen meegegeven.

Om dan te roepen dat je Nederlanders het vertrouwen wil teruggeven in Nederland getuigt van grote lef en van nog veel grotere hypocrisie.

Tussen de blije pleitbezorgers voor het Nederlandse vertrouwen staan ook massaontslagkampioenen als PostNL, BMW, KPN. ‘Wereldland Nederland’ voelt daarmee toch een beetje alsof er een gewapende man in een bivakmuts aan je deur staat en oproept om wat meer vertrouwen te krijgen in de veiligheid op straat.

We zien ook bedrijven zoals KPMG, die met droge ogen hebben meegewerkt aan de kantorenleegstand en de vastgoedcrisis door lege kantoren achter te laten, en nieuwe gebouwen te laten bouwen met slimme deals met projectontwikkelaars en gemeenten. Iedereen verdient eraan, totdat de zeepbel barst, en dan pakt de KPMG-top de miljoenenbonus en krijgen jij en ik de rekening van onze Belastingdienst, die zich ongestraft laat plunderen door Bulgaarse bendes.

Welkom in Wereldland Nederland, waar alles weer goed komt als je maar genoeg Coca-Cola en Heineken drinkt, en waar de crisis vanzelf verdwijnt als we maar weer bereid zijn om bij MediaMarkt nog meer spullen te kopen die we niet nodig hebben, want we zijn toch niet gek?

De webpagina met logo’s van partners in Wereldland Nederland is een nationale schandpaal van volstrekt gewetenloze organisaties die geen ander doel hebben dan geld te verdienen aan de economische recessie waar ze zelf de aanjagers van zijn.

En zoals al langer gebruikelijk in de reclamewereld, kapen ze daar onze nationale beelden voor. Het regent koeien, molens en tulpen.

Hoog tijd dat iemand Nederland teruggeeft aan de Nederlanders.

Christiaan Weijts is schrijver. Op deze plek schrijft hij elke donderdag over de actualiteit.