Subsidie Maastricht Airport werd oneigenlijk gebruikt

Luchthaven Maastricht Aachen Airport heeft zo’n 10 miljoen euro aan subsidie oneigenlijk gebruikt. Het geld werd besteed aan het verwerven van grond op een aangrenzend bedrijventerrein, de financiering van kantoorpanden en de aankoop van een hotel. Het geld was bestemd voor investeringen in de luchthaven en is daarmee verkeerd gebruikt, bevestigt een woordvoerder van de provincie Limburg.

Uit een brief van het provinciebestuur blijkt daarnaast dat de luchthaven twee keer toestemming heeft gekregen om met subsidie het exploitatietekort te dekken.

Het kleine Zuid-Limburgse vliegveld Maastricht Aachen Airport werd in 2004 geprivatiseerd. Het kwam toen in handen van Omniport, een Britse investeringsmaatschappij. Bij de privatisering kreeg het vliegveld in totaal 48,2 miljoen euro „investeringssubsidie” toegekend, omdat er jarenlang geen onderhoud was gepleegd door het rijk en de provincie.

Sinds de privatisering kampt de luchthaven met een structureel exploitatietekort. Volgens de directie is overheidssteun nu noodzakelijk om te kunnen overleven.

Het kabinet heeft steun aan de luchthaven geweigerd. De Limburgse Provinciale Staten bespreken de problemen morgenochtend. Gedeputeerde Twan Beurskens stelt in een reactie dat de luchthaven „een essentieel onderdeel is van de Limburgse infrastructuur en cruciaal voor het vestigingsklimaat in Limburg”. Volgens SP-Statenlid Daan Prevoo heeft de luchthaven de provincie klem gezet. „Als het vliegveld failliet gaat, zijn we de subsidie echt kwijt.”

Bestuursvoorzitter Jan Tindemans stelt in een reactie dat de luchthaven de verkeerd bestede subsidie nu „vrij wil krijgen” door aandelen in het bedrijventerrein, de kantoren en het hotel te verkopen. „Maar in deze vastgoedmarkt is dat niet de makkelijkste opgave.” De luchthaven heeft uitstel tot 2015 gekregen om het bedrag toch te investeren in de infrastructuur van de luchthaven.

Subsidies verdampt: pagina 25