Recensie // Koddige botsing van culturen

Leve Boerenliefde

Regie: Steven de Jong. Met: Cas Jansen, Tatum Dagelet. In: 109 bioscopen. **

In weinig landen is de maatschappelijke integratie tussen stad en platteland zo ver voortgeschreden als in Nederland. In cultureel patroon is er nauwelijks verschil meer, en de agrariërs van nu zijn vaak sophisticated ondernemers waarbij de stedelijke loonslaven sukkelig afsteken. In de amusementsindustrie weet men niet van dit gegeven. Daar verdienen ze hun brood met datingshows waar ‘stadse meiden’ worden gekoppeld aan ‘boerenzoons’, in de gedachte dat van de botsing der culturen een komisch effect uitgaat. Dat is ook zo, al is de botsing zelf dan wellicht imaginair. Miljoenen mensen schakelen maandelijks in voor Boer zoekt vrouw.

In zijn jongste komedie probeert Steven de Jong een greintje mee te pikken van dit succes, waarbij opvalt dat hij de sympathie massief aan de kant van de agrariërs legt. Die zijn eerlijke, zich in Algemeen Beschaafd Nederlands uitdrukkende Nederlanders. Ze vragen zich af hoe stedelingen ooit gelukkig worden.

De stad – hier verpersoonlijkt in de crew van het televisieprogramma Leve Boerenliefde – wordt louter bevolkt door cynische, kwaadaardige, opgeblazen nullen, als het al geen aanstellerige nichten zijn. Dat is dus lachen geblazen, maar aan het eind trouwt iedereen gelukkig met iedereen. Behalve de homoseksuelen dan – kennelijk is het homohuwelijk op het platteland niet doorgedrongen.

Verder vallen tegen Leve Boerenliefde nauwelijks bezwaren in te brengen: er wordt redelijk geacteerd en aardig in beeld gebracht. De grappen hadden wellicht leuker kunnen zijn, maar deze film voor groot publiek heeft verder geen pretenties.

Onlangs klaagde regisseur Ate de Jong dat filmcritici met negatieve praatjes vooraf het genoegen van toeschouwers bij publieksfilms vergallen. Hij vergeleek recensenten met NSB’ers, maar afgezien daarvan: zit wat in. Wie is schrijver dezes nou helemaal dat hij u Leve Boerenliefde zou tegenmaken? Dus eerlijk is eerlijk: als je een homofobe agrariër zonder accent met stadsvrees bent, dan is deze film helemaal voor jou.