Nysgerrig naar Deense kunst

De populariteit van Deense tv-series houdt maar aan. Aan de Nederlandse tv ligt dat niet: die lopen zeer achter in dit opzicht. De meeste Nederlanders zagen The Killing en Borgen op dvd, na mond-tot-mondreclame. Volgend weekeinde is er in Amsterdam voor het eerst een minifestival gewijd aan deze en andere tv-series, die als ‘nieuwe film’ fungeren: het Amsterdam Series Weekend. De openingsavond op vrijdag 24 mei is helemaal gewijd aan Borgen.

In Engeland zijn Deense tv-series zo populair, dat ook Deense spermadonaties onder de slogan Congratulations, it’s a Viking! veelgevraagd zijn, aldus onder meer het blad The New Statesman.

Zoals Bas Heijne onlangs in deze krant opmerkte: een tijdje geleden was de omschrijving ‘het Jutland van Europa’ nog honend bedoeld. Tegenwoordig is het echte Jutland en omstreken – mede door die hitseries – helemaal cultureel hip en happening.

Voor de redactie van het Cultureel Supplement is dit alles aanleiding om de vraag te stellen: waarom is de Deense cultuur zo succesvol? We zijn nieuwsgierig – nysgerrig, zeggen de Denen – naar de Deense kunst. Deens design was al beroemd, maar beleeft, vanuit Jutland, een revival, zoals ook op de designbeurs Salone di Mobile in Milaan onlangs te zien was. Deense architectuur overvleugelt op dit moment die van de Nederlandse. De Deense film is al tijden in opmars.

Redacteuren en medewerkers van het CS reisden naar Denemarken, keken rond, en spraken daar of elders met Deense cultuurmakers voor dit nummer. En, aansluitend bij het debat in Nederland over cultuurbeleid, vragen we ons ook af: levert de Deense subsidie al goede kunst op?