Film

Two Mothers

Lil en Roz, van jongs af aan hartsvriendinnen, nemen beiden een jonge minnaar. Pikant detail: ze doen het met de zoon van de ander. Ze weten dit van elkaar maar het leidt niet tot ruzies of verwijdering tussen de vier. Er ontstaan pas complicaties als de vrouwen met het klimmen der jaren willen stoppen en de jongens vervolgens gaan bokken: zij willen helemaal geen leeftijdsgenoot en zijn zeer gelukkig met hun rijpe minnaressen. Zo stelt de film vragen over seksualiteit en vooroordelen rond relatievorming. Waarom zou het raar zijn dat de twee een verhouding met elkaars zonen beginnen? Zelf grappen de twee, allebei werkende moeders, dat ze de hoeksteen van de samenleving zijn.

The Great Gatsby

In The Great Gatsby betrekt verteller Nick in 1922 een strandhuisje naast het chateau van de mysterieuze rijkaard Jay Gatsby op West Egg, waar New Yorks nieuwe geld zijn kitschpaleizen bouwt. Gatsby organiseert extravagante feesten, louter om oude vlam Daisy binnen te lokken, zo blijkt. Als trofeevrouw van Tom Buchanan, studiegenoot van Nick, woont zij tussen het oude geld van East Egg, aan de overkant van de baai. Regisseur Baz Luhrmann stort ons frontaal in het feestgedruis, zijn camera wurmt en wentelt en wervelt en zoomt op rails en hefkranen, onder en boven de dansvloer, in slow motion of exploderend in split screens. The Great Gatsby is een hysterische coulissenwereld waar men ingetogen dialogen houdt tijdens een dodenrit in een Cadillac. Het feest is het verhaal, de cyclus van exces en crisis, met de analogie tussen de beurscrash van `29 en de kredietcrisis breed uitgesmeerd. In deze cinema van nooit genoeg zijn acteurs eerder decor, niet veel belangrijker dan de kostuums of die lekkere soundtrack met oude jazz en loungerap. Maar kater of niet, dit feest had je niet graag gemist.

Wadjda

Wadjda draagt All Stars. Dat is het eerste wat we van haar zien. Dat is op zich niet zo ongewoon voor een meisje van tien, maar wel als je zoals Wadjda in Saoedi-Arabië woont waar meisjes van tien door de directrice van de school kunnen worden gesommeerd om in het vervolg in een ‘abaya’ (een enkellang gewaad dat de lichaamsvormen verhult) naar school te komen. Wadjda wil aan een fiets zien te komen om haar vriendje Abdullah eruit te racen. Maar fietsen mogen vrouwen ook al niet in Saoedi-Arabië. Althans toen regisseur Haifaa al-Mansour haar debuut Wadjda maakte. Dat is inmiddels veranderd. Sinds kort is fietsen onder strikte voorwaarden toegestaan. Wadjda is de eerste Saoedische speelfilm van een vrouw. Door een verhaal over de rol van vrouwen in de Saoedische wereld te vertellen vanuit het perspectief van een kind kiest Al-Mansour voor verwondering in plaats van confrontatie.