Eerst de Hollandse baby's

De vraag naar Nederlands babymelkpoeder vanuit China blijft enorm. Een goudmijn voor Nutricia, maar de lege schappen zijn ook schadelijk.

In de eerste vier maanden van dit jaar heeft Nutricia 50 procent meer babymelkpoeder aan de winkels geleverd dan normaal. En toch is er vaak geen pak te krijgen. „Als de winkels zijn bevoorraad zijn ze binnen een uur leeg getrokken door georganiseerde opkopers”, zegt Niels Bontje, verkoopdirecteur van Nutricia Nederland.

De explosief gestegen vraag van Chinese ouders naar babymelkpoeder van het merk Nutrilon moet voor Nutricia een goudmijn zijn. Maar de lege schappen in Nederland kunnen het bedrijf, dat in Nederland een marktaandeel van meer dan 50 procent heeft, ook reputatieschade opleveren. Je kunt een jonge ouder maar één keer als klant verliezen, weet Nutricia.

Daarom bracht Nutricia gisteren een persbericht naar buiten waarin werd benadrukt dat „Nederlandse baby’s en hun ouders” de eerste prioriteit zijn. Dagblad De Telegraaf sprak gisteren schande van het feit dat Nutricia ook babymelk produceert die speciaal voor China is bestemd. Dit zou ten koste gaan van productie voor Nederland. Volgens Bontje gaat het om „een fractie” van de totale productie, en is het juist de bedoeling om zo de Chinese vraag in Nederland terug te dringen.

Hoeveel produceert u dan voor China?

„De behoefte van alle Nederlandse baby’s bij elkaar komt neer op 150.000 pakken babymelkpoeder per week. Wij leveren nu 190.000 pakken per week aan de Nederlandse winkels, en wij zijn niet de enige producent, dus het totaal is groter. Sinds november maken we melkpoeder dat speciaal voor de Chinese markt is. Dat verkopen we daar sinds maart. In de periode november/maart hebben we in totaal 725.000 van deze pakken gemaakt.”

De Chinese vraag biedt wel veel kansen voor Nutricia, nietwaar?

„Moederbedrijf Danone ziet in China een heel grote kans. Die willen we goed invullen. Maar de bestaande markten, zoals Nederland, Engeland en Duitsland, gaan altijd voor. Op de Chinese internetwinkel waar we de melk voor China verkopen kunnen we de vraag ook niet meer aan. Daar moeten we nee verkopen.”

Zou u het deel van de totale productiecapaciteit dat aan de melk voor China wordt besteed willen vergroten?

„We zouden wel een hoger aandeel voor de Chinese markt willen inzetten, maar omdat we zo veel issues hebben in de landen hier hebben we toch besloten om daar de rem op te zetten.”

Is de handel via groothandels naar China niet veel groter dan de partijen die ‘melkrunners’ verzamelen in winkels?

„We hebben besloten helemaal niets meer aan de groothandels te leveren. Het is voor ons niet geheel inzichtelijk, maar we gaan er wel van uit dat het merendeel naar China gaat. Het probleem van de winkels wordt echter niet veroorzaakt door de groothandels, maar door de runners. De winkels krijgen substantieel meer uitgeleverd en toch is er een tekort. De vraag in Nederland is ook gestegen als gevolg van de exportrestricties die Nieuw Zeeland heeft opgelegd, dat hetzelfde probleem had met lege schappen. We moeten nu al onze capaciteit beschikbaar stellen aan het detailhandelkanaal.”

De overheid laat onderzoek doen naar illegale babymelkhandel. Vanaf welk moment wordt de handel illegaal?

„Er bestaat een grijze handel, een onofficiële export. Die is op zich niet illegaal. Het wordt een probleem als je het in China wilt invoeren en het niet aan de Chinese eisen voldoet. Zo moet babymelkpoeder daar een iets andere samenstelling hebben en moet het etiket in het Chinees zijn opgesteld. Het is ook illegaal om een hier verzamelde partij in te voeren zonder de juiste exportdocumenten.”