Brieven

Minister, waar blijven de oplossingen?

Als zzp’er onderschrijf ik het belang van economische zelfstandigheid voor vrouwen, maar ik ben teleurgesteld over het feit dat minister Bussemaker geen oplossingen aanreikt.

Ik ben sinds drie maanden moeder. Zodra mijn zwangerschap bekend werd, trok een overheidsinstelling waar ik al jaren als freelancer voor werk het beloofde contract direct in. Onlangs werd mij tijdens een sollicitatie gevraagd of ik van plan was mijn gezin verder uit te breiden. Ik citeer: „Officieel mag ik dit niet vragen, maar ligt er nog een zwangerschap in het verschiet, dan kunnen we het gesprek beter afkappen.”

De minister stelt dat er gekeken moet worden naar de rol van de vader bij de opvoeding. Helemaal mee eens. Helaas krijgen nieuwbakken papa’s welgeteld twee dagen kraamverlof. Wellicht zou zij dit kunnen aanpakken? Of de stijgende kosten van de kinderopvang kunnen inperken? En het beloningsverschil tussen mannen en vrouwen eindelijk kunnen verkleinen? Om te beginnen bij haar eigen organisatie?

Anneloes van Gaalen

Amsterdam

Bussemaker is reëel

Minister Bussemaker ziet de realiteit onder ogen. Eenderde van de eerste relatie en tweederde van de tweede relatie eindigt als er kinderen zijn. Dat staat los van overlijden, werkloosheid en ziekte. Vrouwen (en mannen), stop met naar een ander te wijzen. Regel je zaken, of niet, maar leg niet de rekening bij de belastingbetaler als het fout gaat.

Paulien van Stijn

Amsterdam

Gekwelde vrouw?

In het artikel Oude wonden openrijten met topkunst (Cultureel Supplement, 10 mei 2013), over de expositie De l’Allemagne in het Louvre, legt Raymond van den Boogaard een lijn van het schilderij Perseus en Andromeda (1900) van Lovis Corinth naar het schilderij Ecce Homo (1925), eveneens van Lovis Corinth. Hij stelt dat in deze schilderijen te zien is hoe de kijk op Andromeda steeds cynischer werd. Was ze op het eerste schilderij een mooie vrouw die uit de klauwen van een draak werd gered, in het tweede schilderij wordt ze afgebeeld als „een geboeide, gekwelde vrouw in een hoerig-rode jurk”. Klopt dit wel? De in het rood geklede gestalte is volgens mij een man, met armspieren zoals men die doorgaans bij mannen aantreft. De titel van het schilderij suggereert dat het om Christus gaat. Zijn doornenkroon is duidelijk zichtbaar. In de bijbel (Joh. 19:5) is te lezen dat Pilatus de gevangen genomen Jezus aan het publiek voorstelt met de woorden: ‘Ecce Homo’ (‘Ziet de mens’). De woorden „boze droom” van Van den Boogaard blijven wel van toepassing, maar dan om aan te geven dat Corinth inging tegen de traditie Jezus’ dood als iets verhevens en sereens af te beelden.

Maarten Baanders

Leiden