Zelfpromo // Tik jezelf naar goeroestatus en hoger tarief

Journalist en blogger Peter van Lonkhuyzen over het reclamebord van een consultant: een boek.

Consultants die hogerop willen, beschikken over een machtig middel: het boek. Klap je laptop open en tik jezelf naar meer naamsbekendheid en hogere uurtarieven. En als het meezit de goeroestatus. Zelfpromo voor consultants in drie stappen.

1. Schrijf!

Managementboek.nl, marktleider in de managementboekenverkoop, houdt een bestsellerlijst bij. Vier van de vijf boeken die op dit moment in de top-5 staan, zijn geschreven door consultants. De prijs voor Managementboek van het Jaar, vorige maand voor de elfde keer uitgereikt, kwam zoals bijna altijd in handen van consultants. Geen wonder: de meeste managementboeken worden door consultants geschreven.

De adviessector domineert de managementboekenmarkt. En met reden. Boeken zijn het ultieme middel voor het etaleren van kennis van processen en strategieën. Het is eenvoudig ideaal: als zzp’ende consultant hoef je geen dure reclameborden bij de voetbalclub of Adwords op internet te kopen. Je moet gewoon tikken.

2. Publiceer!

Verwacht niet meteen dat je binnenloopt met je boek. Sterker, je mag blij zijn als je een uitgever vindt. De verkoopsuccessen van de meeste consultants/managementboeken zijn weinig verpletterend. Denk aan honderden in plaats van duizenden verkochte exemplaren. Dus let wel: de paar maanden tijd die je in het schrijven steekt, zijn de slechtstbetaalde van je carrière.

De opbrengst ligt elders. Het stevige, naar verse inkt ruikende (desnoods zelf uitgegeven) boek is je perfecte relatiegeschenk. Het is het pareltje op je cv en je rode loper voor een gesprek met potentiële opdrachtgevers. Pas op: een e-book voldoet niet; niet alleen het lezen van je boek telt, vooral ook het in de kast zetten.

3. Hype!

Een Amerikaans bedrijfje weet een schimmige truc om boeken op de bestsellerlijst van The Wall Street Journal te krijgen. Verschillende Amerikaanse consultants hebben er gebruik van gemaakt. Voor 80.000 dollar kun je de rest van je leven zeggen dat je boek op de lijst heeft gestaan. Dat het maar één week duurde, zeg je er niet bij.

Hoe je het ook doet, je moet zien op te vallen in de dagelijkse stroom managementpublicaties. Een slim marketingplan kost geld, maar aan de einder gloort de goeroestatus van de succesauteur. Als je naam eenmaal is gevestigd, kun je als consultant niet meer kapot. Zeg: je huidige uurtarief keer vijf à acht.