Experts: winnaar World Press Photo manipuleerde beeld niet

De winnende foto van Hansen is niet nep. Foto World Press Photo

De foto die de World Press Photo 2012 won, is niet nep. Hij is wel bewerkt, maar niet op ontoelaatbare wijze. Dat concludeerden onafhankelijke experts op het gebied van digitale fotografie gisteravond.

De Zweed Paul Hansen, die de foto van een rouwstoet in Gaza maakte, werd beschuldigd van manipulatie. De Amerikaanse computerdeskundige Neal Krawetz beweerde op The Hacker Factor Blog dat de foto uit samengesteld beeld zou bestaan.

Hansen ontkende met klem dat hier sprake van was. Hij zei dat hij alleen de contrasten en belichting had aangepast.

“Wel bewerkt qua kleur en tint, geen manipulatie”

Hansen zou volgens World Press Photo “volledig hebben meegewerkt” aan het onderzoek, waarin de experts bevestigden dat er geen bewijs is voor manipulatie:

“We hebben het RAW-bestand bekeken, zoals het door World Press Photo aan ons is gegeven, en ook het gepubliceerde JPEG-bestand. Het is duidelijk dat de gepubliceerde foto bewerkt is wat betreft de globale en lokale kleur en tint. Los hiervan vinden we echter geen bewijs van fotomanipulatie of samenstelling.”

De experts uiten ook kritiek op de analyse van Krawetz. Zo zou hij onterecht hebben beweerd dat er iets mis was met de metadata van de foto en is zijn analyse van het gebruik van schaduwen ook niet kloppend.