Weekendschool geeft kind zelfvertrouwen

Kinderen die weekendscholing krijgen, hebben meer algemene kennis dan andere kinderen uit achterstandswijken. Dat blijkt uit onderzoek dat de private IMC Weekendschool en de Universiteit van Amsterdam vandaag presenteren.

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die les krijgen op de Weekendschool – gratis, de school wordt gesponsord – meer kennis hebben over beroepen en beter kunnen zeggen waarom ze iets willen worden. Ze zijn zelfverzekerder; ze kunnen meer kwaliteiten van zichzelf benoemen en noemen zichzelf minder vaak dom. Ook hebben ze een grotere woordenschat en weten meer over (wereld)politiek dan klasgenoten van de reguliere school. Wanneer weekenschoolkinderen wordt gevraagd waarom ze bepaalde beroepen overwegen, noemen ze vaker de aard van het beroep en minder vaak de status.

Toch kunnen kinderen van de weekendschool niet vaker of beter hun talenten aan een beroep koppelen. Waar dat aan ligt, is niet uit het onderzoek naar voren gekomen.

Voor het onderzoek vulden ruim 700 kinderen uit dezelfde klassen van verschillende basisscholen drie jaar lang enquêtes in. De helft ging naar de weekendschool, de rest niet. De kinderen zijn onderzocht op onder meer zelfvertrouwen, toekomstperspectief en sociale verbondenheid.

Op IMC Weekendschool krijgen kinderen tussen de 10 en 13 jaar elke zondag les van gastdocenten met verschillende beroepen. Na drie jaar krijgen de kinderen een diploma, uitgereikt door de burgemeester. De school telt inmiddels 900 leerlingen, verspreid over negen vestigingen in Nederland.