'Veel goede films komen uit het Verre Oosten'

Isabelle Huppert zoekt de interessante regisseurs overal op, ook in Zuid-Korea. ‘Hong Sang-soo maakt pure poëzie.’

Austrian director Michael Haneke (L) and French actress Isabelle Huppert arrive for the screening of "Amour" (Love) presented in competition at the 65th Cannes film festival on May 20, 2012 in Cannes. AFP PHOTO / ANNE-CHRISTINE POUJOULAT AFP

Isabelle Huppert neemt graag risico’s. Ze werkt bij voorkeur met regisseurs die haar uitdagen. En die zoekt ze niet alleen in Europa. Vorig jaar gingen er in Berlijn en Cannes direct na elkaar twee films in première waarvoor ze naar Azië trok: het Filippijnse gijzeldrama Captive van Brillante Mendoza en de Zuid-Koreaanse komedie In Another Country van Hong Sang-soo. Regisseur Hong (Seoul, 1960) is in Cannes geen onbekende. Acht van zijn films gingen er in première en vielen in de prijzen. Maar de samenwerking met Isabelle Huppert is voor hem ook een doorbraak. In Another Country is zijn eerste film die in Nederland in de bioscopen komt.

Hongs films zitten vol herhalingen en spelletjes met verhaalstructuren en publieksverwachting. In In Another Country speelt Huppert drie variaties op een thema, een vrouw verstrikt in een overspelgeschiedenis. Maar de film is meer. Een mythisch sprookje (belangrijkste attributen een paraplu en een vuurtoren), een ingenieus in elkaar gepuzzeld commentaar op de filmwereld (want misschien is de film wel een film in een film over een film) en vooral een ode aan een actrice op de toppen van haar kunnen. In Another Country is terloops, knap en vol grappige spraakverwarringen.

Vorig jaar tijdens het Filmfestival Cannes vertelde Huppert over de bijzondere samenwerking. Ze werden ooit aan elkaar voorgesteld door regisseur Claire Denis, en hernieuwden hun kennismaking tijdens een retrospectief van Hongs werk in de Cinematèque française: „Hong wordt in Frankrijk geweldig bewonderd en gerespecteerd. Hij straalt een enorm vertrouwen uit. Zonder vertrouwen ben je nergens. Ik vroeg hem waar zijn volgende film over ging, en hij zei dat hij dat niet precies wist, maar wel waar hij de film wilde situeren, in een kustdorpje even buiten Seoul. Want dat is hoe hij graag werkt: hij ziet een plek en daar verzint hij dan een verhaal bij. Toen vroeg hij: ‘Wil je de hoofdrol spelen?’ En ik zei: ‘Natuurlijk.’ Zo simpel ging het.”

Huppert werkte vaker met Aziatische regisseurs: „Veel grote vernieuwingen en verrassingen van de afgelopen jaren kwamen uit het Verre Oosten. We weten al lang dat Hollywood niet het alleenrecht op goeie films heeft.”

„Wat hij maakt is als een soort poëzie, de verbanden zijn niet causaal. Het is geen roman met een begin, midden en einde. Maar juist omdat de film zo open is, is In Another Country ook vol gevoel. Hong werkt heel intuïtief. Het is heel mysterieus hoe het hele proces voor hem werkt. Maar ik heb hem er ook niet naar gevraagd. Hij is het soort regisseur bij wie het bijna indiscreet is om hem vragen te stellen.

„Het enige wat ik wist was dat ik drie rollen zou spelen, een filmmaakster, de vrouw van een zakenman en een teleurgestelde vrouw. Het briljante is dat je langzamerhand de overeenkomsten tussen die verhalen gaat ontdekken, alsof je ze steeds vanuit een ander perspectief bekijkt. Dat is heel herkenbaar. Het leven bestaat uit dingen die hetzelfde lijken en dan heel anders blijken. Of andersom. De film zit vol liefde, eenzaamheid, verlangen, leven.”

In Another Country. Regie: Hong Sang-soo. Met: Isabelle Huppert, Yu Jun-sang, Jung Yumi. In: 6 bioscopen.