Prijsfoto niet gemanipuleerd

Paul Hansen, winnaar van de World Press Photo, werd beschuldigd van manipulatie. Ten onrechte, zo stelt de organisatie na onderzoek.

Het was een korte, maar hevige rel. De Zweedse fotograaf Paul Hansen, winnaar van de World Press Photo, werd ervan beschuldigd dat zijn foto van een begrafenis in Gaza uit een samengesteld beeld zou bestaan. Dit stelde Neal Krawetz, een Amerikaanse computerkundige die een bedrijf runt dat is gespecialiseerd op het gebied van foto-onderzoek.

Op zijn site, The Hacker Factor Blog concludeerde Krawetz, aan de hand van de tijdstippen die werden vermeld in de photoshopgegevens van de foto, dat Hansen drie verschillende bestanden over elkaar heen zou hebben geschoven. Daarnaast zou hij de kleuren en het contrast hebben aangescherpt.

Hansen ontkende gisteren dat hij het beeld had gemanipuleerd. In een reactie op vragen van The Guardian zei hij gisteren: „De foto is zeker geen samengestelde compositie of een vervalsing.” Wel zegt hij dat hij achteraf de contrasten en de belichting van het beeld heeft aangescherpt. Volgens WPP-directeur Michiel Munneke is dit toegestaan. „Dat is een zeer gangbare en geaccepteerde manier van werken.”

World Press Photo besloot gisteren, in samenspraak met Hansen, om de bewuste foto nogmaals te laten onderzoeken door twee deskundigen. De conclusies werden aan het eind van de dag op de site van WPP geplaatst. Daarin stelt de Britse hoogleraar Hany Farid dat er niets is toegevoegd of weggehaald uit de winnende foto. Ook Eduard de Kam van het NIDF (Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie) kwam tot dezelfde conclusie. Hij noemt het verhaal van Krawetz „onzin.” Volgens hem betekent het feit dat er drie tijden voor de conversie staan in de XMP (de bewerkingsgeschiedenis volgens de Adobe software) dat hetzelfde beeld drie keer is omgezet, niet dat er meer beelden zijn gecombineerd.

Volgens Munneke betreurt Hansen het dat er discussie is ontstaan over de foto. „Hij vindt het jammer dat het nu gaat over de technische details van de foto in plaats van over de inhoud.”