Heleen van Royen verovert koppositie in CPNB Boeken top-60

AMSTERDAM - Auteur Heleen van Royen (L) met een uil tijdens de opening van De Heleen van Royen Store en de presentatie van haar nieuwe roman De hartsvriendin. Het openen van een boekhandel waarin het werk van één auteur centraal staat, is een unicum in Nederland/ Foto ANP

Een pop-up store, aanwezigheid van de schrijfster zelf en redelijke recensies in dagbladen als NRC Handelsblad. Het heeft succes gehad. Heleen van Royen staat vanaf deze week bovenaan de bestseller top-60 van CPNB, zo meldt haar uitgever.

Van Royen opende anderhalve week geleden een pop-up store in de Amsterdamse Warmoestraat ter ere van de verschijning van haar vijfde roman De hartsvriendin. Bovendien was de auteur van 6 mei tot en met 12 mei aanwezig in de boekhandel om haar roman aan de man te brengen. De evenementen in die week, de signeersessies, ze waren via live stream te volgen.

Alle initiatieven van Van Royen, en boekhandelaar Monique Burger die Van Royen bijstond, hebben hun vruchten afgeworpen. Van Royens nieuwe roman prijkt nu bovenaan de top-60 van CPNB en is daarmee het best verkochte boek in Nederland.

Literair recensent van NRC Handelsblad Thomas de Veen liet zich een week geleden verrassen door Van Royens nieuwe roman, die men door Van Royens opdringerige publieke houding gemakkelijk links zou kunnen laten liggen:

‘U heeft geen zin in de nieuwe Heleen van Royen? Want u ergerde zich aan haar aandachttrekkerige geblaat bij Pauw & Witteman, aan de toelichting-op-kleuterniveau van wat ‘conceptuele kunst’ is volgens de maakster van een serie (naakt)foto’s, waarmee ze haar Twittervolgers amuseert. U ergerde zich eraan dat ‘serieuze media’ haar in suggestieve pose op de voorpagina plaatsten. U vermoedt bovendien dat het wel weer niet erg literair zal zijn.’

Van Royen is soms plat. storend, maar desondanks trof Van Veen aardige elementen aan in Van Royens roman:

‘Lees je De hartsvriendin zonder vooringenomen snobisme, dan valt er iets aardigs te ontdekken in haar literatuur light. Heleen van Royen doet in De hartsvriendin wat Brigitte Kaandorp doet in haar cabaretvoorstellingen en wat Sylvia Witteman doet in haar Volkskrant-columns. De roman is een zedenschets van het huisvrouwenbestaan anno 2013, waarin aardig wat te lachen valt, grimlachen dan, om de sneuheid der dingen. Het verhaal stroomt ervan over.’

De Hartsvriendin is het eerste deel van een tweeluik over de lotgevallen van huisvrouw Yvonne de Graaf.