De liefde op leeftijd

Two Mothers. Regie: Anne Fontaine. Met: Naomi Watts, Robin Wright, Xavier Samuel, James Frecheville. In: 33 bioscopen.

Lil (Naomi Watts) en Roz (Robin Wright), van jongs af aan hartsvriendinnen, nemen beiden een jonge minnaar. Pikant detail: ze doen het met de zoon van de ander. Ze weten dit van elkaar maar het leidt niet tot ruzies of verwijdering tussen de vier. Er ontstaan pas complicaties als de vrouwen met het klimmen der jaren willen stoppen en de jongens vervolgens gaan bokken: zij willen helemaal geen leeftijdsgenoot en zijn zeer gelukkig met hun rijpe minnaressen.

Zo stelt de film licht prikkelende vragen over seksualiteit en vooroordelen rond relatievorming. Want waarom zou het raar zijn dat de twee een verhouding met elkaars zonen beginnen? Het is immers geen incest. Zelf grappen de twee, allebei werkende moeders, dat ze de hoeksteen van de samenleving zijn.

Two Mothers, naar het titelverhaal uit Doris Lessings bundel The Grandmothers (2003), speelt zich af op een betoverende locatie. In het Australische Seal Rocks, in New South Wales, is de zee altijd azuurblauw en het strand goudgeel. In haar eerste Engelstalige film laat de Franse regisseur Anne Fontaine geen gelegenheid onbenut om met langzame camerabewegingen het paradijselijke karakter van deze plek te benadrukken.

Two Mothers lijkt zich geheel buiten de maatschappelijke orde af te spelen, in een soort Hof van Eden. De film is op te vatten als een idyllische fantasie over een mogelijke andere samenleving, zonder benepen sociale conventies. Een wereld ver weg van het patriarchaat. Het is niet voor niets dat vaderfiguren afwezig zijn: Lil is weduwe, de vervreemde echtgenoot van Roz verhuist voor zijn nieuwe baan naar Sydney.

Fontaine ontleedt in haar film allerlei connotaties rond het begrip natuur en cultuur – door mensen bedachte regels. Het prachtige natuurschoon van Seal Rocks wordt afgezet tegen wat sommigen als onnatuurlijk beschouwen. Zo concludeert een man die een oogje op Lil heeft en die door haar wordt afgewezen, dat zij en Roz wel lesbiennes moeten zijn.

Hoewel het gegeven misschien anders doet vermoeden, gaat Two Mothers niet over cougars: vrouwen van boven de veertig die à la Patricia Paay een toy boy nemen. De film geeft geen moraliserend commentaar op dit fenomeen maar stelt de emoties van de twee vrouwen centraal, sterk neergezet door de topactrices Watts en Wright.