buzz

Disney beschuldigd van seksistische neigingen door maker

Brave

Disney ligt weer eens onder vuur. Voor zijn Disney Princess Collection maakte het bedrijf een poppenversie van Merida, de roodharige heldin van Brave. Maar het ontwerp van de pop kon niet de goedkeuring wegdragen van Brenda Chapman, de oorspronkelijke bedenker van Merida en co-regisseur van Brave: „De pop is verschrikkelijk. Door Merida magerder, meer sexy en volwassener te maken, zendt Disney een signaal naar kinderen dat de originele, realistische tienerversie van Merida uit de film zelf inferieur is. Dat meisjes om waarde te hebben – om als echte prinsessen gezien te worden – zich moeten conformeren aan een smalle definitie van schoonheid. En dat terwijl Merida bedoeld was om juist met dat beeld af te rekenen. Om jonge meisjes een sterk rolmodel te bieden. Iemand met inhoud, niet alleen een leuk gezichtje dat wacht op een romance.” Een aan Disney gerichte petitie om de pop meer te laten lijken op de echte Merida is al meer dan 100.000 keer ondertekend.

Componist Morricone voor de rechter om riffs

De 84-jarige Italiaanse componist Ennio Morricone moet zich binnenkort melden bij de rechtbank in Rome. Maria Rucher, dochter van gitarist Pino Rucher, eist 200.000 euro van de maestro. Zij claimt dat haar overleden vader de uit duizenden herkenbare gitaar-riffs speelde op de soundtracks van drie beroemde spaghettiwesterns van Sergio Leone, met Clint Eastwood in de hoofdrol: A Fistful of Dollars, For a Few Dollars More en The Good, the Bad and the Ugly. Rucher zegt dat haar vader nooit credit gekregen heeft voor zijn werk. Maar de claim dat haar vader de gitarist was wordt ook weer betwist door drie andere studiomuzikanten. Het verlossende woord is nu aan de rechter. Uitspraak op 23 mei.

Filmmuseum Eye schrapt banen ondanks succes

Ondanks het hoge bezoekersaantal gaat het nieuwe Amsterdamse filmmuseum Eye bezuinigen op personeel. Twee van de zes projectleiders, verantwoordelijk voor de programmering en bijzondere activiteiten van het in het oog springende filminstituut aan het IJ, verliezen hun baan. Eye krijgt minder subsidie dan gehoopt en ziet zich genoodzaakt om 10 procent op het budget te bezuinigen. Die besparing komt vooral ten laste van de flexibele posten: personeel en programmering. In een toelichting zegt het museum: „Net als alle andere kunstinstellingen heeft ook Eye vanwege de kortingen op de cultuursubsidies het afgelopen jaar achter de schermen moeten bezuinigen. Het betekent de inkrimping van de programmeringsafdeling: scherpere keuzes en minder bijzondere programma’s.”

Onlangs werden donateurs en het publiek al opgeroepen om de restauratieafdeling, die de afgelopen jaren al flink werd ingekrompen, van Eye te ondersteunen. Via particuliere investeerders en crowdfunding hoopt het museum geld op te halen om filmisch erfgoed te restaureren – een van de minder zichtbare kerntaken van Eye. Wie 750 euro per jaar bijdraagt ziet bijvoorbeeld zijn naam terug op de aftiteling van de gerestaureerde film.

Leids Film Festival breidt uit en verandert van naam

Het is niet allemaal inkrimping wat de klok slaat. Zo maakte het Leids Film Festival bekend dat het uitbreidt en internationaal wordt. Het festival, met vorig jaar bijna 25.000 bezoekers, wijzigt dan ook zijn naam in Leids International Film Festival en zal voortaan tien (in plaats van zes) dagen duren. Er komt een nieuwe competitie: de American Indie Competitie, waarin 15 onafhankelijk geproduceerde Amerikaanse films meedingen naar de jury- en publieksprijs. Het festival wordt dit jaar gehouden tussen 1 en 10 november.

Seksuele strapatsen alvast te zien op festival Cannes

Op het Filmfestival van Cannes, dat vanavond begint, zullen alvast enkele beelden en scènes te zien zijn uit Welcome to New York. De film van Abel Ferrara gaat over de seksuele strapatsen van Dominique Strauss-Kahn, voormalig baas van het IMF, en zijn vermeende aanranding van een kamermeisje in New York. De opnames van de film met Gérard Depardieu als Strauss-Kahn en Jacqueline Bisset als zijn (inmiddels ex-)vrouw Anne Sinclair, zijn net afgerond. De exclusieve voorpremière is bedoeld om de controversiële film, die volgens Ferrara niet zozeer over Strauss-Kahn gaat als over seksverslaving, wereldwijd onder de aandacht te brengen. Dat moet geen probleem zijn.

Jack is back

De baanbrekende tv-serie 24 keert terug op het kleine scherm. Het laatste seizoen dateert uit 2009. Het is de bedoeling dat Jack Bauer (Kiefer Sutherland), de antiterrorismeagent die niet terugschrok voor martelen om de wereld te redden, in de zomer van 2014 weer in realtime zijn kunstjes vertoond in 24: Live Another Day. Een van de redenen voor de terugkeer van 24 op televisie is dat het de producenten maar niet lukte om een bevredigende bioscoopversie van 24 te maken. Je kunt nou eenmaal moeilijk 24 uur samenpersen in een film van twee uur.