Afwisselende shots maar niet van calamiteiten

„Mijn tv-bloed kookt”, zegt voetbalregisseur Danny Melger. Vanavond is hij verantwoordelijk voor de regie van de finalewedstrijd van de Europa League. De wedstrijd is te zien op RTL 7 en 110 buitenlandse zenders.

Een enorme productieklus, vertelt Melger (30) van productiebedrijf Infostrada Sports. Verschil met de inhuldiging van Willem-Alexander? „Die kun je nog goed ‘scripten’. Bij een voetbalwedstrijd weet je wat er kan gebeuren, maar niet waar en wanneer.”

Bevlogen legt Melgers uit hoe de productie in elkaar zit. „Tijdens de wedstrijd zit ik in een grote truck naast het stadion. De truck heeft een ingebouwde wand met schermen, waarop ik de beelden van alle 36 camera’s kan zien. Elke camera is verantwoordelijk voor een bepaald gebied. Via mijn microfoon stuur ik iedereen aan.”

Het productieteam van Melgers bestaat uit 175 mensen, onder wie bijvoorbeeld 15 man voor live kleurcorrigering en een busje Italianen voor de infographics. Buiten de Arena is een voormalig trainingsveld omgebouwd tot tv-compound en via een kabelbrug met het stadion verbonden.

De UEFA heeft Melgers opdracht gegeven de wedstrijd „evenwichtig” neer te zetten. „Als de bal wordt ingeschoten moet je de juichende en treurende man evenveel aandacht geven. Alhoewel winnen de eerste emotie is natuurlijk.”

„De wereldkijker is gewend geraakt aan bepaalde verslaggeving. Veel afwisselende shots; het stadion vanaf een helikopter of vanuit een kabelcamera boven het veld. Aan het dak van de Arena hangen loopbruggen met daaraan camera’s bevestigd.”

Alles wordt vastgelegd, behalve calamiteiten. „Die filmen we alleen als het de wedstrijd beïnvloedt. Emoties zijn wel belangrijk. Ik heb twee camera’s op de tribunes gericht en één cameraman loopt, met beveiliger, tussen het publiek.”