Klant eist na beroving geld terug van ING

Een particuliere spaarder houdt ING-bank medeverantwoordelijk voor een beroving die haar overkwam. In een brief aan ING eist de vrouw vergoeding van de 5.000 euro die werd geroofd. Ze vindt dat de bank „gelegenheid” voor de diefstal „heeft geboden” doordat een medewerker het geld voor haar uittelde op een kasbalie die voor andere klanten en vanaf de openbare weg te zien is.

Een uur nadat de 68-jarige vrouw op 12 april het geld had opgenomen bij haar Rotterdamse ING-kantoor werd ze voor de deur van haar huis beroofd. De vrouw had het geld in de bank in een speciaal zakje onder haar kleding opgeborgen. Toen ze probeerde de overvallers af te schepen met haar gewone portemonnee, zei één van de overvallers: „No, the other money.”

ING heeft gefaald in zijn zorgplicht, zegt de klant, Pety de Vries. Het ING-kantoor – in winkelcentrum De Binnenhof – is een transparant, grotendeels glazen kantoor met twee ingangen. Er staat in grote letters KAS boven die balie. Als klant had De Vries in de gelegenheid gesteld moeten worden haar geld veilig op te nemen, vindt ze, bijvoorbeeld in een apart kamertje.

ING laat weten „kennis te hebben genomen” van de claim. De situatie in het kantoor zal bekeken worden, zegt woordvoerder Jeroen Baardemans, die stelt dat bij ING-filialen „zelden tot nooit” van buiten zicht is op de kasbalie. De bank „kiest er” echter „niet voor” alle contant geld afgeschermd te laten uitkeren. Dat past niet in het beleid van „helderheid en transparantie” van de bank, zegt Baardemans. De Vries schrijft dat er „geen beroving” was geweest zonder de keuze van ING voor een „open en vriendelijke” uitstraling van hun bankkantoren. De ING is de enige bank die klanten nog de mogelijkheid biedt cash geld op te nemen bij een balie.

Interview en reacties: pagina 8