Klant eist geld van ING na beroving - ‘nooit eerder melding van zo’n zaak’

Foto ANP/ Robin Utrecht

Een particuliere spaarder houdt ING-bank medeverantwoordelijk voor een beroving die haar overkwam. In een brief aan ING eist de vrouw vergoeding van de 5.000 euro die werd geroofd. Ze vindt dat de bank “gelegenheid” voor de diefstal “heeft geboden” doordat een medewerker het geld voor haar uittelde op een kasbalie die voor andere klanten en vanaf de openbare weg te zien is. Een uur nadat de 68-jarige vrouw op 12 april het geld had opgenomen bij haar Rotterdamse ING-kantoor werd ze voor de deur van haar huis beroofd.

De vrouw had het geld in de bank in een speciaal zakje onder haar kleding opgeborgen. Toen ze probeerde de overvallers af te schepen met haar gewone portemonnee, zei één van de overvallers: “No, the other money.” ING heeft gefaald in zijn zorgplicht jegens haar, zegt de klant, Pety de Vries.

Het Rotterdamse ING-kantoor – in winkelcentrum De Binnenhof – is een transparant, grotendeels glazen kantoor met twee ingangen. Er staat in grote letters KAS boven die balie. Als klant had De Vries in de gelegenheid gesteld moeten worden haar geld veilig op te nemen, vindt ze, bijvoorbeeld in een apart kamertje.

Consumentenbond: nooit eerder melding van zaak als deze

Bij de Consumentenbond is niet eerder melding gemaakt van een zaak als deze, zegt woordvoerder Sybren Visser - “dat je tot aan je huis wordt gevolgd na een bankopname”.Hij vindt het “interessant” dat de vrouw haar bank aansprakelijk wil stellen.

Roel Beetsma, hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam lijkt het “een nieuw en vooralsnog uniek geval”:

“Je kunt je afvragen of banken dit hadden moeten voorzien. Persoonlijk vind ik het wat ver gaan om de bank hiervoor aansprakelijk te stellen. Maar nu bekend is geworden dat criminelen dit doen, vind ik het niet onredelijk te verwachten dat de bank maatregelen neem, zoals het uitbetalen van geld in een afgesloten ruimte, of het blinderen van de ramen.”

ING: we kiezen niet voor afscherming vanwege transparantie

ING laat weten “kennis te hebben genomen” van de claim. De situatie in het betreffende kantoor zal nader bekeken worden, zegt woordvoerder Jeroen Baardemans, die stelt dat bij ING-filialen “zelden tot nooit” van buiten zicht is op de kasbalie. De bank “kiest er” echter “niet voor” alle contant geld afgeschermd te laten uitkeren. Dat past niet in het beleid van “helderheid en transparantie” van de bank, zegt Baardemans.

De Vries schrijft in een brief aan de bank dat er “geen beroving” was geweest zonder de keuze van ING voor een “open en vriendelijke” uitstraling van hun bankkantoren. De ING is de enige bank die klanten nog de mogelijkheid biedt cash geld op te nemen bij een balie.