Grote bedrijven: wees optimistischer

Nederland zou een land van mopperaars zijn: met de politiek, de maatschappij én met de economie gaat het slecht. En het regent ook al. Maar al dat gesomber is onterecht, vindt reclameman Ralph Wisburn, want het gaat juist „hartstikke goed” met Nederland. En daarom richtte Wisburn de stichting Wereldland Nederland op. Die moet Nederlanders het vertrouwen in eigen land teruggeven.

Zo krijgt premier Rutte – die in april nog zei dat het „écht niet dramatisch slecht gaat met de economie” – bijval uit het bedrijfsleven. Want Wisburn, eigenaar van een Amsterdams reclamebureau, wist niet de minste bedrijven te strikken om zich aan te sluiten bij zijn initiatief: ING, Heineken en Albert Heijn, bijvoorbeeld. In totaal doen er zo’n honderd bedrijven mee.

„Bedrijven leven bij de gratie van mensen die producten of diensten van hen afnemen. We willen het collectieve consumentenvertrouwen verbeteren.”

Hoe dan? De komende weken wil Wisburn dat doen door mensen filmpjes te laten maken waarin ze „Nederland aan elkaar verkopen”. Dan wordt een winnaar gekozen: hij of zij krijgt een eigen strandhuis aan de kust. De Néderlandse kust. „We kunnen wel wachten tot het beter gaat met de economie, maar dat heeft geen zin; wij zijn de economie.”