Beursintroducties populair door toedoen van Apple

Door een grote hap te nemen uit de Amerikaanse aandelenmarkt voedt Apple onopzettelijk de honger naar aandelen. Ook al is het recente, supergrote terugkoopprogramma van 50 miljard dollar (ruim 38 miljard euro) van de iPadproducent qua omvang uniek in de geschiedenis, het illustreert tevens een van de grote uitdagingen waarvoor beleggers staan die hun geld aan het werk willen zetten.

Sinds de inzinking van de grote aandelenbeurzen na de crisis hebben bedrijven zich vooral te goed gedaan aan zichzelf. Volgens cijfers van Thomson Reuters hebben de besturen van Amerikaanse ondernemingen de afgelopen vier jaar het groene licht gegeven om voor 1,4 biljoen dollar aan eigen aandelen uit de markt te halen. In dezelfde tijdsspanne bedroeg de uitgifte van nieuwe aandelen, via beursintroducties of daaropvolgende verkopen, slechts ongeveer 820 miljard dollar.

De bloei van de aandelenterugkopen duidt op een schaarste aan verstandige beleggingsmogelijkheden en verschuift de last van het vinden daarvan van de uitvoerend directeuren naar de fondsbeheerders. Aandelenaankoopacties betekenen in het algemeen dat bedrijven denken dat kapitaalinvesteringen of overnames niet dezelfde rendementen zullen opleveren als het inkrimpen van hun aandelenbestanden. Dit geloof is zó hardnekkig dat zelfs degenen die in het verleden spectaculair de mist zijn ingegaan met deze strategie – door duur in te kopen en goedkoop te verkopen – het toch weer opnieuw proberen.

Het teruggeven van zo veel geld in samenhang met de eliminatie van zo veel aandelen drijft de prijs niet alleen op, maar vermindert ook de keuzemogelijkheden. In combinatie met de goedkope liquiditeit die de centrale banken ter beschikking stellen, leidt dit fenomeen tot een stijging van de vraag naar nieuwe aandelen. Beleggers zijn bijvoorbeeld enthousiast ingegaan op de beursgangen van zwaar in de schulden stekende bedrijven als satellietbeheerder Intelsat en themaparkbeheerder SeaWorld, maar ook van riskante ondernemingen als het Russische betalingssysteem Qiwi.

Het is geen wonder dat Leon Black zegt dat Apollo Global „alles verkoopt dat niet nagelvast zit”. De bedrijvenopkoper heeft deze week een verzoek ingediend om Claire’s naar de beurs te mogen brengen, ondanks het feit dat het detailhandelsconcern in specialiteiten een schuld met zich meedroeg van ruim zeven maal de aangepaste winst. Deze week beleefden bijna twaalf nieuwe aandelen hun debuut in New York. Een daarvan is parfumproducent Coty. Neiman Marcus en Ares Management behoren tot de bedrijven die zich opmaken voor een beursgang. Deze introducties en nog een paar meer zijn allemaal nodig om de kloof te dichten die aandelenkannibalen als Apple hebben achtergelaten.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Menno Grootveld.