Bacterie tegen muizenobesitas

Er is een bacterie ontdekt die obesitas kan genezen // Bij muizen tenminste // Er komt nu ook onderzoek bij mensen

De darmbacterie Akkermansia muciniphila speelt een sleutelrol in de regulatie van het lichaamsgewicht en door slechte voeding opgewekte suikerziekte. Dat volgt uit proeven waarin bleek dat te dikke muizen na toediening van deze bacterie weer terugkwamen op hun normale gewicht en stofwisseling. Nederlandse en Belgische microbiologen schrijven dat vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Zou een simpel bacteriedrankje mensen nu ook van hun overgewicht kunnen afhelpen? „We hebben laten zien dat muizen op een hoogvetdieet baat hebben bij Akkermansia”, zegt Willem de Vos, een van de onderzoeksleiders aan de telefoon. „Dat is wel een doorbraak, maar het is nog niet zo dat we nu de oplossing voor obesitas in handen hebben. ” De Vos heeft al toestemming gekregen voor proeven met Akkermansia bij mensen, „een logisch vervolg”, maar hij benadrukt dat hij nog „heel voorzichtig” wil zijn om grote conclusies te trekken.

Zowel bij mensen als muizen is A. muciniphila een van de talrijkste bacteriesoorten in de darm, goed voor 3 tot 5 procent van de totale darmflora. De bacterie kan mucine, een belangrijk eiwit in de slijmlaag aan de binnenkant van de darm verteren. Bijna tien jaar geleden werd de soort voor het eerst beschreven door De Vos en zijn collega’s.

Muizen die op een zeer vetrijk dieet worden gezet, worden al snel te dik en krijgen suikerziekte. Tegelijk neemt het aantal Akkermansia-bacteriën in de darm af tot nog geen procent van de normale waarde. „Het vele vet zet aan tot de productie van gal en dat heeft effect op de bacteriepopulatie in de darmen”, legt De Vos uit. „Maar als je de populatie Akkermansia via de voeding versterkt, blijken de dieren minder ontsteking te krijgen, met als gevolg meer vetverbranding.” Muizen die vier weken dit supplement kregen, vielen af tot een normaal gewicht, ondanks dat ze vet bleven eten. De onderzoekers denken dat de darmbacterie ertoe bijdraagt dat de doorlaatbaarheid van de darmwand niet te groot wordt, wat de ontstekingsreacties die gepaard gaan met obesitas en suikerziekte zou kunnen dempen.