Tomoko Mukaiyama heeft de zaal volledig in haar greep

Pianiste Valentina Tóth (1994) luisterde naar het Pianoconcert van Alexander Raskatov.

Klassiek

Asko|Schönberg o.l.v. Reinbert de Leeuw. Gehoord: 11/5, Dr. Anton Philipszaal Den Haag. 28/5: uitzending op Radio 4.Raskatov:***** Tarnopolski/Sjostakovitsj: ****

De ondertitel van het Pianoconcert is ‘Night butterflies’. Raskatov is ter inspiratie naar een vlindertuin gegaan en elk van de twaalf delen moest een bepaalde vlinder voorstellen. Gevoelsmatig volgde het werk een driedeling: het begin was heel ingetogen, haast meditatief, en soliste Tomoko Mukaiyama had de zaal volledig in haar greep. Na het vuurwerk van het snelle middendeel vol glissandi keerde die ingetogen sfeer weer terug. Raskatov heeft niet alleen lieflijke vlinders geportretteerd, er zat ook angst en donkerte in. Het is een werk van uitersten.

Mukaiyama was de ster van de avond. Ze had precies de goeie klank: soms werd de piano als slaginstrument gebruikt, dan weer waren er razendsnelle vederlichte loopjes, maar zowel in het fortissimo als in het pianissimo bleef haar klank compact en helder. Het was alsof ze een plattegrond in haar hoofd had en precies wist wat op welk moment moest gebeuren. Ook was er een geoliede wisselwerking met het orkest, dat alles prachtig kleurde. In een interview zei Mukaiyama dat ze amper een uur met het orkest heeft kunnen repeteren – dat maakt het niveau nog ongelooflijker. Ook de andere werken werden heel goed uitgevoerd, met een briljant gespeelde fagotsolo in de Negende Symfonie van Sjostakovitsj.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van Raskatov gehoord had, maar nu ben ik heel nieuwsgierig naar zijn andere composities. Zelf studeer ik piano en ik zou dit Pianoconcert heel graag op mijn eindexamen spelen, zo mooi vond ik het.

Onlangs verscheen Tóths debuut-cd met werken van Bartók en Kodály