Crystal Fighters speelt met mythes

De Britse band Crystal Fighters speelt graag met al dan niet verzonnen verhalen Hun nieuwe album Cave Rave komt op 27 mei uit Ze werkten samen met een schilder die de gek wordt genoemd

De zeven Britten van Crystal Fighters houden niet alleen van mythes, ze creëren ook graag hun eigen overlevering. Zo hing de band hun Baskische folk met Britse indiepop-invloeden, omlijst door een exotisch aangemeten accent van zanger Sebastian Pringle, twee jaar geleden op aan het verhaal van een onafgemaakte opera. Die zou van de hand van de Spaanse opa van bandlid en van geboorte Baskische zangeres Laure Stockley afkomstig zijn. Of het allemaal waar is blijft mysterieus, maar de opzwepende housy popliedjes zorgden wel voor hun doorbraak in 2011 met het debuut Star of Love.

De opvolger Cave Rave moet 27 mei uitkomen en trekt de operalijn door, vertelt Pringle in een Amsterdams hotel. Dit album vormt eigenlijk de tweede akte van de opera, waarop de band meer spirituele aangelegenheden aansnijdt. Hij legt uit hoe we dat moeten zien: „Hoe zou het zijn om muziek te maken rond 50.000 jaar voor Christus, in plaats van in het negentiende-eeuwse Baskenland, zonder gereedschappen als taal? Het is een reis naar de primitievere ziel.”

Gitarist Gilbert Vierich vult hem aan en legt tegelijkertijd de albumtitel uit: „We houden van de combinatie van oud en nieuw. De grot is oud, en een rave is nieuw. We hebben thema’s gekozen die al eeuwenlang de mensheid bezig houden: waarom zijn we hier en hoe gaan we van ‘worden’ naar ‘zijn’?”

Vergeet ook niet de eeuwige eenheid, saamhorigheid en universaliteit, zegt Vierich. Volgens hem organiseren ze in Baskenland al jaren feesten in grotten, de zogeheten cave rave. „Vroeger gingen mensen ook naar grotten om daar in een tranceachtige staat te raken voor spirituele verlichting.” Mensen gaan ook naar concerten om verlichting te vinden, zegt Vierich. „Het gaat om het moment waarop je jezelf in het donker kunt ontdekken.” Pringle beleefde sommige van zijn meest spirituele momenten tijdens feesten. „Dat je kunt ontsnappen naar een plek buiten de tijd waar je ineens herinneringen krijgt van dingen die nog nooit in je leven zijn gebeurd.”

Wetenschap

Pringle dook na Star of Love, waarop al deze thema’s min of meer al aan bod kwamen, in de alternatieve moderne wetenschap van bijvoorbeeld de Brit Graham Hancock, „een van Harvards meer psychedelische leden”. Maar ook één van de wetenschappers die het DNA ontdekte in 1953, de Britse bioloog Francis Crick, boeit hem: „Crick was van mening dat de kans dat de mens geëvolueerd is uit de oersoep ongeveer net zo waarschijnlijk is als een tornado die een volledig functionerend oorlogsvliegtuig opzuigt en vervolgens uitspuwt op een autokerkhof. Des te meer je leest, des te meer gaten je ontdekt in de waargenomen waarheid der dingen. Al dit soort dingen waren compleet nieuw voor ons na ons eerste album en wilden we dus meenemen op Cave Rave.”

‘De Gek’

Voor dit album wilde de band graag samenwerken met iemand die ook een vreemde aansluiting heeft met het buitenaardse. Dat werd de Amerikaanse schilder en architect Paul Laffoley, die voor Andy Warhol werkte als late night-televisiekijker, en als architect aan de Twin Towers in New York heeft gewerkt. Laffoley nam het artwork – de albumhoes is een zwartwitte tekening met herhalende patronen – voor zijn rekening. Volgens Vierich is de samenwerking een poging om meer te weten te komen over het bestaan van de band. „Laffoley schildert zijn weergave van een vierdimensionaal bestaan dat hij in zijn ‘lucide dromen’ ziet. Hij claimt dat hij een chip geïmplanteerd heeft gekregen naast zijn pijnappelklier.” In het Frans betekent Laffoley ‘de Gek’, lacht Vierich.

Volgens Pringle gelooft Laffoley dat ook DaVinci zo’n chip had omdat hij de technologie van de toekomst voorspelde. Vierich: „Ik geloof dat hij in z’n hoofd is geschoten toen hij jonger was en zich dat niet kan herinneren. Het gaat erom dat het tof is om over dit soort diepe onderwerpen na te denken en met behulp van muziek kun je anderen daar ook over na laten denken.”

Maar het hoeft niet altijd zo diepzinnig te zijn. Daar komt bij dat Cave Rave bomvol hitgevoelige liedjes à la ‘Plage’ staat, waarop heel Lowlands in 2011 plat ging. Nummers zoals ‘Wave’, ‘These Nights’ en ‘LA Calling’ zijn daar voorbeelden van. ‘You&I’, de huidige single, gaat net als veel andere liedjes namelijk toch gewoon over de liefde. Pringle: „De nummers van ons vorige album die een wat meer zomers tintje hadden vonden we uiteindelijk toch leuker om live te spelen, dus zijn we op Cave Rave die kant op gegaan.” Pringle geeft het toe, blije liedjes doen het beter. „We zoeken nog steeds naar de krochten van onze ziel, maar we presenteren het nu op een bedje van vrolijke muziek.”