Anouk gaat bowlen, zonder concurrentie

Anouk verdraaide haar been met bowlen en miste de opening. Concurrenten komen met veel dance en blote jurken. Ook gespot: science fiction en fantasy.

De liefde. Wat wordt ze weer veel bezongen op het komende Eurovisie Songfestival. De BBC zocht het al eens uit: het meest voorkomende woord in een winnend Songfestivalliedje is ‘love’, en dus regent het powerballads in naam der liefde, vertolkt door appetijtelijk uitziende zangeressen.

Alleen al in de eerste halve finale morgenavond, waarin Anouk als achtste zal zingen na Rusland en Oekraïne, staat van de zestien kandidaten de helft in goed gevormde jurken. Behalve Anouk dan. Zij kondigde al aan dat een glitterjurk of kort rokje niets voor haar is.

Opvallend hoeveel landen het dit jaar met een danceliedje proberen, vanzelfsprekend in navolging van het grote succes van de Zweedse winnares Loreen met haar Euphoria. Ze stond in elf landen op nummer 1 en had daarmee de grootste Songfestivalhit ooit. Morgenavond komt Slovenië met een energieke dance-act, en zet Ierland de jonge zanger Ryan Dolan in met een popdanceliedje dat ook zeker appelleert aan het Eurovisie-feestgevoel, omringd door Keltische symbolen.

Hoezeer het Songfestival kan bulken van clichés, camp en rare acts, er is morgenavond in de eerste halve finale weinig poppenkast. Zijn er dan geen vreemde eenden? Jawel, Wit-Rusland heeft een act met een hoog campgehalte. Alyona Lanskaya komt uit een mega-glitterbol gekropen in een mini zilveren glitterjurk. Samen met haar dansers zingt ze over Solayoh, een soort opperste staat van geluk „op een mysterieuze planeet zonder kwade geesten”.

Ook Montenegro heeft een intergalactische benadering. Het land stuurt het hiphopduo Dedduh en Noyz, dat zich presenteert als twee astronauten. Rappend vanuit hun helmen, in druk stroboscopisch licht, vieren ze met het nummer Igranka ‘het eerste feest op de rode planeet Mars’. Zangeres Nina verzorgt er het dancerefrein bij in een weinig omhullend cyborgpakje.

Oekraïne kiest voor fantasy. In een sprookjeswereld draagt de reusachtige kerel Igor Vovkovinsky, een Oekraïense student in Amerika, als een soort zonderling boswezen een prinses, zangeres Zlata Ognevich, binnen in zijn armen. Zij landt op een stenen mini-podium. Deze reus, heeft de zangeres uitgelegd, „symboliseert haar innerlijke kracht”.

Gisteravond was de officiële openingsceremonie van het Eurovisie-spektakel in de Malmö Opera, compleet met een rode loper waarover alle artiesten en delegaties arriveerden. Zo niet Anouk, die haar tijd in Malmö verdrijft met comedy van de roodharige Amerikaanse komiek Louis CK en bowlen. Zaterdagavond raakte ze geblesseerd met bowlen en miste daardoor de opening. De zangeres zoekt de andere kandidaten ook bewust niet op. Ze is gefocust en beschouwt haar verblijf in Zweden een beetje als vakantie.

De kansen van Anouk worden, door haar reputatie als bekende artiest en de kracht van haar liedje Birds, nog altijd hoog ingeschat door de bookmakers. Men is zeker van: de finale op 18 mei is dichtbij. Dan is de doelstelling bereikt, aldus de organiserende TROS die de regie dit jaar met de deelname van de zangeres goeddeels uit handen heeft gegeven. De omroep liet zich tegenover Novum Nieuws ontvallen enigszins bevreesd te zijn dat Anouk het Songfestival zou winnen. „Het zou een hoofdpijndossier zijn”, grapte TROS-directeur Peter Kuipers. Dat sloeg vooral op de organisatie van een dergelijke internationaal muziekevent in eigen land.