Ontvlambaar gas door brandweer verbrand uit trein Wetteren

Resten van de goederentrein die vorige week verongelukte in de buurt van Wetteren. Foto AFP / Dirk Waem

In het Belgische Wetteren is de brandweer momenteel gevaarlijk gas aan het verbranden uit de trein die vorig weekend is ontspoord, zo schrijft De Standaard vanochtend. Het gaat om het gas butadieen..

Opbranden is de meest veilige optie volgens de brandweer. Er wordt continu stikstof toegevoegd aan de vlam om die te beperken tot een hoogte van een tot twee meter:

“Bij het leegmaken van de derde wagon, die een restfractie butadieen bevat, gelden strenge veiligheidsmaatregelen. De brandweer zal stikstof toevoegen tot de vlam om de impact op de omgeving te beperken.”

Het affakkelen zal voor een enorme steekvlam en geluid zorgen, zei gouverneur Jan Briers gisteren tegen de krant: “Dit kan maximaal tien uur duren. Er is vrijwel geen risico op vrijkomen van giftige dampen.” Gisteren zijn al twee wagons met de giftige vloeistof acrylnitril leeggepompt en zijn drie locomotieven weggesleept van de plaats van het ongeluk.

Huizen worden nog doorzocht

Een goederentrein die chemische producten vervoerde ontspoorde vorige week vrijdagnacht. Er brak brand uit en door het bluswater kwamen chemische stoffen in het riool terecht. Via het riool drongen gifdampen de huizen van omwonenden in. Naast een dode vielen meerdere gewonden. De hulpdiensten evacueerden 1979 mensen.

Een week na de ontsporing van de goederentrein liggen nog drie mensen in het ziekenhuis. In totaal zijn vijftig geëvacueerde mensen nog niet teruggekeerd naar hun nabijgelegen woningen. Alle huizen van bewoners die nog niets van zich hebben laten horen na het treinongeluk in Wetteren worden nog doorzocht. “Misschien is er nog iemand gestorven, maar weten we het nog niet”, zei de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers eergisteravond. Er zijn nog geen slachtoffers aangetroffen in de woningen die nog worden doorzocht.

Het Nieuwsblad meldde gisteren op basis van ingewijden dat de trein 87 kilometer per uur reed waar 40 was toegestaan. Het was overigens al bekend dat de Nederlandse machinist aangaf dat hij te hard had gereden.