Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis: Paul Nijhof

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De nieuwe firma is erbij – elke zaterdag.

Paul Nijhof is vast een goede pokeraar – bluffen kan hij als geen ander. De 47-jarige Nijhof maakte deze week bekend dat hij vertrekt als baas van wehkamp.nl. Na 12,5 „zeer intensieve jaren” wil hij zich „op een nieuwe uitdaging oriënteren”.

Geen woord over de mislukte verkoop van het voormalige catalogusbedrijf. Hoe zat dat ook alweer? In de zomer van 2011 schakelde RFS Holding, het moederbedrijf van wehkamp.nl, zakenbank Crédit Suisse in om te kijken naar ‘strategische mogelijkheden voor de toekomst’. Dan weet je: de boel wordt verkocht. Althans, dat is dan de bedoeling.

Nijhof liet geen gelegenheid aan zich voorbij gaan om te vertellen hoeveel belangstelling er wel niet was voor wehkamp.nl, de webwinkel waar je bijna alles kunt bestellen én binnen een dag thuisbezorgd krijgt, mits voor tien uur ’s avonds besteld. Een makkie, die verkoop.

Maar in maart 2012 liet het moederbedrijf weten dat de webwinkel tóch niet werd verkocht. Ingewijden zeiden dat RFS een te hoge prijs had gevraagd. En dat bij de verkoop strategische inschattingsfouten waren gemaakt, zoals het openlijk speculeren over de massale interesse.

Een flop voor Nijhof, maar hij blufte er weer vrolijk op los. Of hij teleurgesteld was over de mislukte verkoop? „Mislukt?”, vroeg hij opgewekt. „Dit is prima nieuws!” Nee, echt, zei hij, wehkamp.nl kon beter „op eigen kracht verder groeien”.

Een jaar later vertrekt Nijhof alsnog. Hij blijft wel aandeelhouder van RFS, waarin hij samen met Ad Scheepbouwer en voormalig financieel directeur Berend van de Maat 80 procent van de aandelen bezit. Kennelijk hoopt hij dat zijn opvolger de boel wél weet te verkopen. Dan kan hij alsnog cashen.