Weinig zoden aan de dijk

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat brommers per seconde meer ultrafijnstof uitstoten dan vrachtwagens. Moeten deze voertuigen worden verboden door de overheid?

De lawaaierige tweetaktmotoren zijn inderdaad fijnstofkanonnen. Uit dat oogpunt is verbieden een verstandige optie. Vraag is of die maatregel uit milieuoogpunt veel zoden aan de dijk zet. Het totale aandeel van brommers aan de fijnstofuitstoot van Nederland is namelijk relatief gering. Dus veel reuring, weinig milieu-impact. Echte slagen zijn te maken bij het zwaardere materieel: vrachtwagens, boten en industrie.

Blijft wel het feit dat op drukke plekken in steden de lokale luchtkwaliteit slecht is en de herrie echt wel minder mag. Europa stelt de normen voor voertuigen en is voor brommers buitengewoon soepel. De ‘standaard’ tweetaktmotor had allang vervangen kunnen worden door de schonere viertaktmotor.

Dus moeten brommerrijders zelf maar verstandig zijn. Er is een hip en stoer alternatief; de elektrische brommer of scooter. En heel bruikbaar voor de ‘bromafstanden’ is ook de elektrische fiets. Naast de bekende seniorenversie bestaat die nu ook als mountainbike. De overheid kan de energie die nodig zou zijn voor het verbod beter steken in het stimuleren van elektrische scooters en fietsen door bijvoorbeeld gratis oplaadpunten en goede stallingen. En blijven lobbyen in Brussel!