Geloof in originaliteit

Het lastige bij veel van dit soort onderzoek is dat je er als consument niet zo veel mee kan. Het is te technisch en het zorgt daardoor snel voor zinloze welles-nietesdiscussies waar de gewone burger niets mee kan.

Ik geloof veel meer in originele oplossingen waar heldere, leuke verhalen aan vast zitten die je makkelijk doorvertelt. Of het nu om brommers gaat of vrachtwagens: er zijn er te veel van en het gros van de tijd staan ze stil. De economie anno 2013 is er steeds meer een van delen in plaats van bezitten. Er zijn al een paar hele aardige voorbeelden van dat ‘delen’, waardoor mensen geen nieuwe auto, brommer of zelfs vrachtwagen kopen, maar samendoen met een bestaand exemplaar. Kijk naar SnappCar, dat inspeelt op het gegeven dat mensen hun eigen auto meer niet dan wel gebruiken en dus te huur kunnen aanbieden aan anderen. Of Floow2.com, winnaar van NRC’s Groene Ondernemersprijs, waar je kennis, kunde en ook materieel als vrachtwagens onderling kunt verhuren en huren. Als we dat intensiever doen, gaat de uitstoot van ultrafijnstof een stuk sneller omlaag dan wanneer je brommers verbiedt.