Die dronepolitie is er bijna

Politiedrones // De politie doet tests met onbemande vliegtuigjes Dat blijkt uit antwoorden van minister Opstelten op Kamervragen Maar daar is nog geen wetgeving voor

Radiografisch vliegtuig defensie speurt naar scheuren in de dijk Vlaardingen/Maassluis - De Koninklijke Landmacht heeft woensdagmiddag in de polder tussen Vlaardingen en Maassluis geholpen met de controle van de dijken om scheuren op te zoeken. Vanwege de droogte en het neerslagtekort ontstaan er op veel plaatsen scheuren. Omdat er zoveel plaatsen zijn die gecontroleerd moeten worden, kan het Hoogheemraadschap van Delfland dat niet alleen aan. Daarom is de hulp van Defensie ingeroepen, die met onbemande vliegtuigjes met camera's snel grote gebieden kan afzoeken. Het zogenaamde "Raven" systeem is een klein vliegtuigje dat op afstand bestuurd kan worden, en uit de hand gelanceerd kan worden. De komende dagen zal het systeem nog op verschillende plaatsen worden ingezet. ------------------------------------------------ Niet voor publicatie Bronvermelding verlicht: fbf.nl en fotograaf Teksten bij foto copyright BlikopNieuws.nl Let op! Gevolgen bij plaatsing van FBF foto's en teksten zijn op eigen aansprakelijkheid. De Bruinlaan 26 1427 AH Amstelhoek Mail: fotografie@fbf.nl, info@blikopnieuws.nl Contact : Frank van den Berg 06-53339633 Erwin Hermanns: 0615042208. Bij gebruik hanteren wij NVF tarief FBF.NL Fotografie

De Nederlandse dronepolitie is bijna een feit. Dit blijkt uit antwoorden op Kamervragen die D66 stelde, naar aanleiding van een artikel in deze krant over het gebruik van defensie-drones door de politie. Volgens minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) zet de nieuwe Nationale Politie een aparte organisatie op voor het gebruik van drones, een zogenoemde politie UAS-organisatie (UAS staat voor Unmanned Aerial Services).

De Landelijke Eenheid van de politie beschikt nu zelf nog maar over enkele onbemande vliegtuigjes. Die werden volgens Opstelten vorig jaar voornamelijk gebruikt voor testvluchten en het fotograferen van plaatsen delict. Voor ondersteuning bij strafrechtelijk onderzoek en handhaving van de openbare orde werd vorig jaar 14 keer de hulp in geroepen van legerdrones van het type Raven. Drie keer gebeurde dit voor handhaving van de openbare orde, waaronder het toezicht op het verloop van een hardloopwedstrijd. De andere keren dat drone-assistentie werd ingeroepen, was voor strafrechtelijk onderzoek. Gedacht moet worden aan het opsporen van inbrekers of wiettelers. In totaal werden er 81 vluchten uitgevoerd met de Ravens, onder meer boven Almere, Harlingen, Arnhem en Ede.

Volgens Opstelten wordt op dit moment een „politiebrede visie” ontwikkeld op de inzet van drones. Op basis van de ervaringen met de defensiedrones en die van de Landelijke Eenheid wordt besloten of, en zo ja, welke onbemande toestellen de politie zelf aanschaft. Enkele politiemedewerkers zijn ondertussen al opgeleid tot ‘rotorcraft UAS-vlieger’.

D66-Kamerlid Gerard Schouw noemt de antwoorden op zijn Kamervragen „verontrustend”. Schouw: „De politie blijkt al volop te werken aan een dronepolitie. Ik vind het vreemd dat ik daar via Kamervragen achter moet komen. Bovendien gebeurt de inzet van de toestellen op basis van wetgeving waarin het woord drone niet één keer voorkomt. Er moet precies duidelijk worden wat de politie wel en niet mag met die drones, anders dreigt de privacy van burgers te veel te worden aangetast.” Schouw zegt te streven naar een hoorzitting in de Tweede Kamer met deskundigen, die uiteindelijk moet leiden tot nieuwe wetgeving. Hij vraagt zich onder andere af wat er gebeurt met de beelden die de onbemande toestellen maken. „Deze antwoorden roepen vooral veel extra vragen op”, aldus Schouw.

Volgens Opstelten vliegen de Ravens van defensie op driehonderd meter hoogte en is de beeldkwaliteit van de dagcamera’s op die hoogte onvoldoende voor gezichtsherkenning. De nachtcamera zou een tweekleurig beeld geven waarop enkel de contouren van mensen zichtbaar zijn.

De effectiviteit van de drones lijkt tot nu toe niet erg groot. Volgens Opstelten heeft het gebruik van de Ravens alleen in enkele henneponderzoeken geleid tot vervolging van verdachten. Uit de warmtebeelden van de onbemande vliegtuigjes bleek de aanwezigheid van kwekerijen in woningen. Eerder vertelde een politieagent in Harlingen aan NRC dat de Ravens daar wel effectief waren geweest bij de opsporing van inbrekers. Hij noemde het voorbeeld van een auto met verdachten die op de grond uit het zicht van de politie was geraakt, maar met de Ravens vanuit de lucht snel was teruggevonden.

Waarschijnlijk nog dit jaar kan de politie beschikken over een nieuwe defensiedrone, de Scaneagle. Legerpersoneel wordt momenteel getraind om met de Scaneagle boven bewoond gebied te vliegen. Het voordeel van deze drone is dat de Scaneagle 16 uur achtereen kan patrouilleren. De Raven hooguit een uur. De Scaneagle kan tot 6 kilometer hoog vliegen.

De Nederlandse politie lijkt met de inzet van drones tegen inbrekers een wereldwijde primeur te hebben. In de Verenigde Staten is de politie nog gebonden aan allerlei belemmerende wetgeving op het gebied van luchtveiligheid. Daarnaast leven er in de VS meer zorgen om de privacy bij het gebruik van drones door de politie. De staat Virginia staat op het punt zichzelf ‘drone-free’ te verklaren en de stad Charlottesville deed dat al.

Uit de antwoorden van Opstelten blijkt verder dat andere Nederlandse overheidsdiensten als brandweer en Rijkswaterstaat ook gebruik maken van drones. Zij huren daarvoor gespecialiseerde dronebedrijven in. Volgens de branchevereniging voor onbemande luchtvaartuigen in Nederland, DARPAS, bestaat de sector momenteel uit ruim 100 ondernemingen. Zij houden zich onder meer bezig met foto- en videoreportages van gebouwen en terreinen, inspecties van industriële objecten, luchtobservaties van mensenmassa’s en landmeetkundige diensten voor gemeentes en projectontwikkelaars.