De F is voor Facebook, dat cadeautje aan de wereld

Technologieblad Wired bestaat twintig jaar en blikt terug op Angry Birds en Silicon Valley. De Nederlandse tegenhanger Bright oogt even fraai.

Een fiets die licht geeft in het donker, dankzij een verflaagje dat wordt geactiveerd door zonlicht. Een hifi soundsystem dat is vormgegeven als een kastje uit de jaren vijftig. De rubriek Fetish in technologieblad Wired is smullen voor iedereen die van snufjes en gadgets houdt – en zelfs voor wie dat niet doet.

Het tijdschrift, dat zes internationale edities heeft, werd deze maand twintig jaar en viert dat met een in een alfabetvorm gegoten special. Vaak levert zo’n gimmick weinig goeds op, omdat de bladenmakers geforceerd op zoek gaan naar een lemma bij iedere letter. De X voor X-benen, de Q voor Queeste.

Wired doet niet moeilijk en slaat gewoon letters over als het daar niets slims bij kan verzinnen. In puntige stukjes belicht het de hoogtepunten van de afgelopen twee decennia. Onder de A viert het blad het succes van Angry Birds, het spel waarvan er inmiddels wereldwijd een miljard zijn gedownload. Redacteur Chris Kohler: „Kinderen spelen het spel niet alleen, ze leven het leven. Ik ben niet oud genoeg om me te herinneren hoe de Pacman-koorts in de vroege jaren 80 een hele generatie in zijn greep kreeg, maar het lijdt geen twijfel dat we nu hetzelfde meemaken, met net een andere felgele held in de hoofdrol”.

Prachtig is de S van Silicon Valley, waarvan het blad een gedetailleerde kaart brengt die de toename van technologiebedrijven in de regio sinds 1993 inzichtelijk maakt. De grafiek toont ook het gemiddelde loon in de Valley, vergeleken met dat in de rest van Amerika: 95.000 dollaar per jaar, versus 50.000. De huizenprijzen liggen er overigens meer dan drie keer boven het Amerikaanse gemiddelde.

Onder de F interviewt Wired vanzelfsprekend Mark Zuckerberg, de 29-jarige oprichter van Facebook. Het is geen gesprek tussen fan en idool, maar evenmin een kruisverhoor. De interviewer vraagt door over recente features van het sociale netwerk; waarom zien gebruikers reclames bovenaan hun newsfeed staan, in plaats van berichten van vrienden? En hij stelt de interessantere vraag of Zuckerberg zelf niet wel eens een Facebookvakantie heeft gehouden. Zuck beweert van niet, al zegt hij „zeker af en toe” zijn telefoon uit te zetten.

Bright is het Nederlandse equivalent van Wired – concurrent zou een te groot woord zijn, het maandblad heeft 5.659 betalende lezers. Op sommige pagina’s lijken de bladen inwisselbaar. Brights fetishrubriek heet Eye Candy en bevat een lamp gemaakt van kokoshout en een stoel die uit onderdelen van beroemde designstoelen bestaat – 3D geprint uiteraard. Bright moet het zonder de mooie grafieken van Wired doen, maar oogt toch aantrekkelijk; dankzij voldoende echte mensen tussen alle artist impressions en productfotografie.

De leukste mensen in Brights meinummer zijn curatoren; liefhebbers die de krenten uit de pap zoeken in design, muziek of interieur en hun kennis daarover delen op internet. Zoals de jongen achter 22tracks, een platform met lijstjes gave nummers in verschillende muziekgenres. Rijk wordt hij er niet van, maar dat geeft niet, zolang wat hij doet „te gek” is. Julien Rademaker, de curator achter gevondenopmarktplaats.nl zoekt dagelijks naar schatten op marktplaats.nl. Zijn „cadeautje aan de wereld” noemt hij dat. Soms gaan bezoekers van zijn website tegen elkaar opbieden, omdat ze dankzij hem de waarde van een marktplaatsvondst hebben ingezien. „Dan stijgt de prijs. Maar ach, ik hoef daar niet in te delen. Niet alles hoeft geld op te leveren.”

In Wired moet Mark Zuckerberg antwoord geven op een vraag over zíjn cadeautje aan de wereld. Gaan de wensen van gebruikers nog wel boven die van adverteerders? „Dat is het enige dat telt”, zegt Zuckerberg. Nu is de kwestie: geloven we hem ook?