‘Banken profiteren van Wijkertunnel - de staat verliest erop’

De Wijkertunnel, de staat blijkt flink te verliezen op de bouw van de tunnel. Foto ANP / Olaf Kraak

De Wijkertunnel bij Beverwijk levert een flinke verliespost op voor de overheid, schrijft het Financieele Dagblad vandaag. De tunnel heeft de staat de eerste vijftien jaar al 386 miljoen euro gekost, terwijl private investeerders als ING en Commerzbank maar 185 miljoen investeerden in de bouw.

Dat blijkt uit informatie die de krant heeft opgevraagd met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. Volgens de krant hebben de banken een lucratief contract afgesloten met de staat: zij investeerden in de bouw van de tunnel, in ruil daarvoor maakte de staat jaarlijks een vergoeding over. Hoewel de banken de investering inmiddels al ruimschoots terugverdiend hebben, moet de staat hen nog tot half 2026 blijven betalen. De krant heeft berekend dat de tunnel de staat in totaal bruto 722 miljoen euro gaat kosten, wat neer zou komen op een jaarlijks rendement van elf procent.

De Wijkertunnel op de A9 tussen Velsen en Beverwijk, werd gebouwd tussen 1993 en 1996. Omdat de overheid zelf geen geld had voor de bouw van de tunnel, werd de opdracht privaat uitbesteed aan een consortium van banken, die in het project investeerden.

De staat betaalt tol per voertuig

De kosten van die afdracht zijn zo enorm gestegen omdat het aantal auto’s ook flink groeide, en de staat betaalt tol per voertuig aan de banken. Ook is contractueel bepaald dat de acht procent op staatsleningen van destijds blijft gelden voor de tolprijzen, ondanks het feit dat die rente sindsdien flink gedaald is.

Bovendien is in het contract ook geen limiet gesteld aan het aantal voertuigen waarover de staat nog de vergoeding betaalt. Gemiddeld betaalt de staat 0,53 eurocent voor elk voertuig dat door de tunnel rijdt. Als het aantal voertuigen de komende jaren dus nog meer stijgt, moet de staat ook meer betalen. De staat heeft pas in 2016 de mogelijkheid de tarieven aan te passen.

    • Anouk Eigenraam