NS vraagt mededingingsautoriteit naar concurrentie Beneluxtrein

Fyra-treinstellen staan geparkeerd op het rangeerterrein Watergraafsmeer. De hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel rijdt voorlopig niet vanwege technische problemen. ANP / Bram van de Biezen

De NS is bang dat zijn concurrentiepositie wordt aangetast door de trein die de gemeente Den Haag naar Brussel wil laten rijden. De spoorwegen wil weten of op dat traject ook reizigers voor binnenlands vervoer worden meegenomen.

Een woordvoerder van de NS bevestigt tegenover persdienst Novum dat het een “onderzoek” wil. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), waarin de Nederlandse Mededingingsautoriteit is opgegaan, is om haar mening gevraagd. Het traject Den Haag-Brussel mag qua binnenlands vervoer niet meer dan 0,4 procent van de huidige omzet opleveren omdat volgens de NS anders het “economisch evenwicht in gevaar komt”.

De NS benadrukt dat het niet om een klacht gaat.

“We willen weten hoe wordt gecontroleerd welk deel binnenlands vervoer is en of daarmee onze concessie in gevaar komt.”

De NS is de enige aanbieder van binnenlandse intercityverbindingen.

‘De NS wel en andere vervoerders niet?’

De Maatschappij voor Beter OV heeft kritiek op het aangevraagde onderzoek en stelt dat de NS zelf de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel heeft opgeheven. Ook zou de NS op dat traject evenzogoed binnenlandse reizigers vervoerd hebben met de internationale trein.

“De NS zou dit dus wel mogen en andere vervoerders niet.” - Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV.

De nieuwe trein tussen Den Haag en Brussel, een initiatief van de gemeente Den Haag, komt er naar verwachting in december. In juni komt de NS naar eigen zeggen met meer duidelijkheid over de eigen treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel en de rol van de Fyra. De opgeheven Beneluxtrein wordt sinds maart vervangen door een eigen trein van de NS en de Belgische NMBS tussen Den Haag en Brussel.