Tweemaal Verdi is nog geen feest

Quartet. Regie: Dustin Hoffman. In: 28 bioscopen.

Becoming Traviata. Regie: Philippe Béziat. In: 15 bioscopen.

„Verdi is de beste componist voor de menselijke stem”, zegt een personage in Quartet. In het regiedebuut van acteur Dustin Hoffman speelt Verdi’s beroemde kwartet uit Rigoletto een belangrijke rol. Ook is het drinklied uit La traviata te horen.

Het is dit jaar twee eeuwen geleden dat Giuseppe Verdi werd geboren, ook in Nederland aanleiding tot festiviteiten. De Franse vlieg-aan-de-muurdocumentaire Becoming Traviata toont hoe operaregisseur Jean-François Sivadier en sopraan Natalie Dessay een openluchtopvoering van La traviata op het prestigieuze muziekfestival in Aix-en-Provence voorbereiden. Al tastend zoeken ze naar de kern van het personage Violetta. Soms is dat een tikje saai.

Quartet draait om een tehuis voor bejaarde muzikanten dat door geldgebrek dreigt te worden gesloten. Om hun laatste heenkomen te redden, organiseren de bewoners een gala. Drie oude operasterren willen hier Verdi’s kwartet Bella figlia dell’amore opvoeren, maar hoe halen ze hun beoogde sopraan over om mee te doen? Zij weigert nog in het openbaar te zingen, haar stem is niet meer wat hij ooit was. Bijkomende complicatie is dat beide zangers een verleden met deze diva hebben, wat een muzikale reünie danig in de weg zit. Ouderdomskwalen, zoals de te pas en onpas opspelende vergeetachtigheid van de mezzosopraan, zorgen voor problemen.

Hoffman (1937) strikte met Billy Connolly (1942), Tom Courtenay (1937), Pauline Collins (1940) en Maggie Smith (1934) een geweldig kwartet Britse acteurs. Hij vulde ze aan met echte bejaarde musici als figuranten, onder wie operaster Gwyneth Jones (1936). De muziek, met naast Verdi ook operette van Gilbert & Sullivan, een oud variétélied en Rossini, is mooi; de locatie, middenin de natuur, eveneens.

Toch wordt het geen feest. Het grootste probleem is het script van Ronald Harwood, een bewerking van zijn toneelstuk Quartet. De personages zijn vlak, de plot dun en de toon te kluchtig. En dan krijgen we het Rigoletto-kwartet van de oude besjes ook nog niet te zien. Misschien is dat maar beter ook.