Tas komt 2 maanden te laat aan

Vorige week berichtte deze rubriek over Daan van Thiel. Na een studie van een jaar in het Engelse Oxford keert hij in juni terug naar huis. Hij laat zijn tas met kleren en persoonlijke spullen via bezorgdienst UPS naar huis vervoeren. Die bagage arriveert pas na twee maanden en komt bovendien beschadigd aan. Ook de inhoud is door de war gehaald, aldus Van Thiel.

Navraag bij UPS levert niets op. Het bedrijf gaat niet in op een verzoek om schadevergoeding. Volgens de bezorgdienst valt een „onbegeleide tas” onder ‘verboden artikelen’ – UPS had die nooit mogen vervoeren.

Na wat telefoontjes en mailtjes van Help@NRC belooft Ron Beekenkamp, operational manager van UPS in Nederland, uit te zoeken wat er nou precies gebeurd is met de tas van Van Thiel. Hij houdt woord.

„De tas is aangekomen bij de zogeheten overgoods -afdeling in Engeland. Daar komen pakketjes terecht waarvan het label is kwijtgeraakt.” Vervolgens, zo vertelt Beekenkamp, wordt een pakket doorzocht om aan de hand van de inhoud de eigenaar te proberen op te sporen.

Lukt dat niet, dan worden er kenmerken van de inhoud van het pakket in een database ingevoerd. Aan de hand daarvan kan de afzender nog teruggevonden worden – zo ook bij Van Thiel.

„Ik zou mensen daarom aanraden om altijd adresgegevens in de tas te stoppen”, zegt Beekenkamp.

Hij biedt Van Thiel een ‘goodwill payment’ aan van 500 euro, om hem tegemoet te komen in de geleden schade. Al heeft Van Thiel daar „technisch gezien” geen recht op.

Van Thiel reageert per mail vanaf zijn vakantieadres, blij eindelijk van UPS gehoord te hebben. Zijn bagage kan hij dit keer beter zelf mee naar huis nemen.

Tekst Annemarie Sterk en Alexander Vandebeek Mail naar help@nrc.nl.