Stop met dit aardige gesprek, er is geen camera bij’

Societykoppel Bert van der Veer en Judith Osborn doet mee aan het partnerruilprogramma Jouw vrouw, mijn vrouw. „Sociologisch gezien interessant.”

Vrouwenruil: tv-regisseur Bert van der Veer met voetbalvrouw Melisa Schaufeli: „Ik vind het tamelijk onaangenaam om enkele uren door te brengen met iemand met wie ik niets heb.”

„Op de laatste nacht is er iets gebeurd waar de programmamakers heel blij mee waren”, zegt Bert van der Veer over zijn deelname aan Jouw vrouw, mijn vrouw VIPS. „Maar daar mogen we niets over vertellen, contractueel gezien.”

Zijn vrouw Judith Osborn: „Ik had een briefje achtergelaten waarin ik schreef dat Melisa best bij Bert in bed mocht slapen. Nee, niet voor de seks. Maar ik weet hoe Bert is: die gaat zijn gast echt niet zijn eigen bed aanbieden, en ik vond het sneu dat ze op het logeerbedje moest.”

Van der Veer: „Ik hou er niet van om bezoek te ontvangen. ‘Bert is op zichzelf’, zegt mijn moeder.”

Osborn: „Als er een cameraploeg over de vloer komt, biedt hij nooit iets te drinken aan. Hij is als de dood dat ze blijven zitten.”

Bert van der Veer en zijn vrouw Judith Osborn doen mee aan het tv-programma Jouw vrouw, mijn vrouw VIPS, dat morgen begint bij RTL 4 (zie kader). Osborn werd geplaatst in het gastvrije, kinderrijke gezin van ex-voetballer Andy van der Meyde, bekend van zijn autobiografie Geen genade. Van der Veer werd gekoppeld aan Van der Meydes vrouw: Melisa Schaufeli, blootmodel en deelnemer aan realityshow De Gouden Kooi.

Bijzonder is dat Van der Veer zelf programmamaker is. Nu is hij regisseur bij Pauw & Witteman,maar op zijn imposante cv staat ook wat trash-tv, zoals Webcamgirls bij Veronica. En gisteren publiceerde hij de onthullende biografie van zangeres Patricia Paay, waar De Telegraaf en de amusementsmedia al een paar dagen plezier van hebben.

Waarom besloot hij nu zelf kandidaat te worden van een licht amusementsprogramma?

Van der Veer: „Ik geef geregeld mijn mening over dit soort programma’s. Dus wilde ik wel eens zien hoe het is om er zelf in te zitten. Verder deden we het voor het geld. Het is gewoon werk.”

Osborn: „ We wilden eerst niet, dus we hebben zoveel geld gevraagd dat we zeker wisten dat ze nee zouden zeggen. Maar toen zeiden ze ja.”

Van der Veer: „Er was een kans dat ze Judith zouden koppelen aan Willibrord Frequin. Maar ik zei: Je moet haar tussen de kinderen zetten; dat levert goede televisie op.”

Osborn: „Ik heb nog nooit een baby vastgehouden. Ik heb niet zo’n moederlijk instinct dat ik me over iedere kinderwagen buig. Voor je het weet ligt er een monster in. Hitler is ook als baby begonnen.”

Van der Veer: „En nu moest ze voor drie kinderen zorgen.”

Osborn: „Een baby, dat is te doen: je gooit er gewoon een fles in. Maar er was ook een jongetje van zes, Nino, die als ‘moeilijk’ werd neergezet. En Nino heb ik nog steeds in mijn hoofd. Ik vroeg aan hem toen ik wegging: ‘als ik een kaartje stuur, kom je dan langs?’ Hij zei: Gaan we dan zwemmen?’ Zo lief. Dat ik Nino niet meer zie, vind ik heel erg. Ik mis hem.”

Van der Veer: „Judith werd neergezet als ‘de kinderhater’, maar ze bleek een natuurtalent met kinderen. Dat was de grote verrassing van deze aflevering. Het werd een beetje The Nanny.

Osborn: „Met Andy kon ik het ook goed vinden. Als je maar zorgzaam bent, dan krijg vanzelf een band.”

Van der Veer: „We deden ook mee uit nieuwsgierigheid. Hoe leven anderen?”

Osborn: „De verbazing van: dit kan ook nog bestaan.”

Van der Veer: „Sociologisch gezien interessant.”

Osborn: „Melisa heeft een heel druk leven. Ze doet veel aan het huishouden, dan nog die drie kinderen. En dan heeft ze ook nog een kapsalon. Vooral dat laatste viel vies tegen. Ik hoefde niet te knippen, alleen te wassen en te krullen. Maar zelfs dat ging mis. Bij de ene klant gooide ik koud water in haar nek, bij de andere schroeide ik een oor eraf met de krultang.”

Van der Veer: „Het was duidelijk dat Judiths inbreng voor de opwinding moest zorgen.”

Osborn: „Bert gaat gewoon achterover hangen. Die vermaakt zich wel.”

Van der Veer: „Hoewel ik het tamelijk onaangenaam vind om enkele uren door te brengen met iemand met wie ik niets heb.”

Osborn: „Onbewust ga je er toch van uit dat iedereen zo’n beetje leeft zoals wij dat doen. Dat iedereen De wereld draait door kijkt en weet wie Marc-Marie is.”

Van der Veer: „Maar dat is niet zo.”

Osborn: „Ik viel van de ene verbazing in de andere.”

Van der Veer: „Onaangenaam was dat ik meteen geframed werd. Ik zie mijzelf graag als een veelzijdig mens, maar in dit programma word ik neergezet als een morsige oude man. Waarschijnlijk omdat Melisa dat zo ziet.”

Osborn: „Ik word altijd neergezet als een huppelkutje met een champagneglas. Terwijl ik aan De slimste mens heb meegedaan. Daarin richtten ze trouwens ook steeds de camera op mijn borsten. Ik wil best geframed worden, maar dan moet het wel kloppen.”

Van der Veer: „Morsige oude man, dat klopt op zich wel: ik ben 62 jaar en ik rook een pijp. Ik vind alleen dat ik zoveel meer ben.”

Osborn: „Ik heb tegen hem gezegd dat hij niet met zijn pijp in beeld moest komen.”

Van der Veer: „Maar dat is niet te doen, als er vier dagen een cameraploeg in je huis zit. Het is trouwens niet zo dat je ‘vergeet dat er een camera bij is’, zoals mensen in realityshows wel beweren. Je kan op een gegeven moment wel goed doen alsóf je dat vergeet. Het is gewoon werk, ik probeer wel spannende televisie af te leveren. Zat ik tussendoor met Melisa te praten, werd het per ongeluk interessant, dan riep ik: wacht even, niet verder gaan, want er is geen camera bij.”

Osborn: „Ik heb dankzij dit programma – vooral dankzij Nino – een kant van mijzelf gezien die ik nog niet kende.”

Van der Veer: „Bovendien bleek het goed te zijn voor onze relatie. Na een week Melisa wist ik weer heel goed waarom ik met Judith wil zijn.”

Osborn: „Toen het voorbij was, sms’te hij: Ik hou zo veel van jou, uitroepteken, uitroepteken.”

Jouw vrouw, mijn vrouw VIPS RTL 4, donderdag, 20.30-21.30 uur