Op hakken naar de top

Kantoorkleding // De hoogte van de hak zegt iets over de positie en het inkomen van de vrouw Hoe hoger, hoe meer inkomen Dat blijkt uit recent Amerikaans onderzoek

‘Ik krijg kramp in mijn kuiten als ik níét op hakken loop”, zegt Wilma van Unen (41), commercieel directeur van een gerechtsdeurwaardersbedrijf. Ze draagt al jaren elke dag hakken. „Op platte schoenen voel ik me lomp, een mannetje. Je mannelijk kleden vind ik de grootste fout die je als carrièrevrouw kunt maken. Door te laten zien dat je je niet schaamt om vrouw te zijn in een mannenwereld, dwing je respect af.”

Van Unen is bepaald niet de enige topvrouw met een voorkeur voor hoge hakken. Uit een onderzoek dat online schoenenwinkel Beso.com vorige maand presenteerde, bleek dat het type schoenen dat vrouwen dragen alles te maken heeft met hun inkomen. Naar aanleiding van een enquête onder 6.750 Amerikaanse vrouwen concludeerde Beso.com dat vrouwen die meer dan 150.000 dollar verdienen vrijwel altijd hooggehakt naar hun werk gaan, terwijl vrouwen die minder dan 30.000 dollar opstrijken hun werk bijna altijd platvoets uitvoeren.

Een onderzoek uit 2010 dat de Vrije Universiteit in Amsterdam in samenwerking met tijdschrift Glamour uitvoerde, bevestigde dat vrouwen die hoge hakken dragen geëmancipeerder en ambitieuzer zijn dan hun platgeschoeide seksegenoten. De conclusie: „Zij voelen zich machtiger, zitten beter in hun vel en voelen zich ook op hun werk zelfverzekerder.” Europees commissaris Neelie Kroes, Christine Lagarde (IMF) en Sheryl Sandberg (Facebook) zijn zomaar een paar topvrouwen die zelden zonder hoge hakken gefotografeerd worden.

Iedereen die de serie Mad Men volgt, weet dat secretaresses begin jaren zestig al op hakken over de burelen flaneerden. Maar in datzelfde decennium wonnen feministen terrein en zij waren van mening dat deze oncomfortabele en mannenpleasende schoenen vrouwen onderdrukten. Als gevolg daarvan verdwenen stiletto’s uit het straatbeeld: in de jaren zestig en zeventig waren de meeste schoenen plat of hadden ze een – stukken comfortabeler – plateauzool. Pas eind jaren negentig maakte de stiletto z’n grote comeback. En dat is grotendeels te danken aan Sex & The City, de serie waarin 400 dollar kostende schoenen van ontwerpers als Manolo Blahnik en Christian Louboutin wekelijks verheerlijkt werden. Die ontwerpers werden beroemdheden en hun schoenen almaar duurder. En zo werden hakken voor het eerst een statussymbool. In diezelfde tijd kwam de derde golf feministen – ook wel lipstick feminism genoemd – op, die vrouwelijkheid juist omarmden. Hoge hakken braken definitief door op de werkvloer.

Zakenkleding is überhaupt minder conservatief geworden. „We herinneren ons allemaal nog wel dat prins Claus in 1998 zijn stropdas afgooide”, zegt personal stylist Akke-Marije van der Werf. Ook zakenvrouwen zijn sindsdien volgens haar „geen grijze muizen meer. Je ziet tegenwoordig juist veel felgekleurde jasjes. Vroeger droegen vrouwen van die kleine Katrien Duck-hakjes naar hun werk, maar nu kunnen hoge hakken prima.”

Ze snapt wel waarom de moderne carrièrevrouw zo graag hooggehakt door kantoor schrijdt: „Je gaat mooier rechtop staan, je straalt meer power uit en dat geeft je zelfvertrouwen.”

En ook niet onbelangrijk: het levert lengte op. „Lengte straalt gezag uit”, zegt imagoadviseur Erica Pach. „Tegen lange mensen moet je letterlijk opkijken. Er is al veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen lengte en succes, en vaak blijkt dat lange mensen meer carrière maken.” Zo schrijft Malcolm Gladwell in zijn boek Blink: The Power of Thinking Without Thinking, waarvoor hij de honderd grootste bedrijven in Amerika belde, dat hun CEO’s op een enkeling na allemaal bovengemiddeld lang waren.

Maar niet alle hakken zijn geschikt voor kantoor, benadrukt Erica Pach. „Je moet oppassen dat het niet te sexy wordt, want dat komt niet professioneel over.” Ze adviseert al te hoge hakken te vermijden. Zakelijke modeblogs als workfashionbalance.com en corporette.com zijn het erover eens dat hakken van 4 inch, oftewel 10,2 centimeter, echt de max zijn. Ook open schoenen zijn not done. „Je blik wordt automatisch naar ontblote huid getrokken, dus probeer je in werksituaties altijd zoveel mogelijk te bedekken..”

Voor carrièrevrouwen die niets van hoge hakken moeten weten, is er hoop. De internationale modehuizen presenteerden voor aankomende winter opvallend veel platte schoenen en hakjes van hooguit een centimeter of vier.

    • Nathalie Wouters