Het wollen mutsje: een typische hipstertrend

Ondanks dat er de laatste tijd weinig te klagen valt over het weer, is nota bene de wollen muts een van de grootste modetrends van het moment. Je ziet ze op de hoofden van zowel jongens als meisjes. Het liefst in een felle (fluo)kleur of met een tekst ter hoogte van het voorhoofd, al doen effen zwart en grijs het ook goed. Ze zijn te koop bij American Apparel, streetwearmerken als OBEY en eigenlijk vrijwel elke grote modeketen.

,,Mutsjes zag je voor het eerst opdoemen rond 2004, toen indie-rockbandjes opeens enorm populair werden,” zegt trendwatcher Irene Westerbeek van The Cool Collector. Nadat de bandleden de mutsjes droegen, volgden hun fans al snel. Maar daarna bleef de beanie lange tijd in de muziekwereld steken.

Totdat de hipsters ermee aan de haal gingen. ,,De beanie is een typische hipstertrend,” zegt Westerbeek. ,,Hipsters leggen het accent altijd op het gezicht. Hun kleding moet er nonchalant uitzien: alsof ze het lukraak uit de kast getrokken hebben. Al dragen ze stiekem wel precies de goede spijkerbroek met gaten en precies het goede T-shirt van een quasi-willekeurige band. Hun identiteit laten ze vervolgens in hun gezicht zien: denk maar aan hipstertrends als de nerdbril, donkere lippenstift, het dip-dye kapsel, tatoeages in de nek en natuurlijk de baarden en snorren. En nu dus ook mutsen.”

De laatste keer dat de muts in de mode was, was tijdens de hoogtijdagen van de grunge: de jaren negentig. Nu zie je momenteel wel meer nineties items terug in de mode: het blote buiktruitje, camouflageprint, Nike Air Max, flanellen overhemden, Dr. Martens. En de typische grungeruit is hard op weg dè grote voorjaarstrend van 2013 te gaan worden. Vanwaar die revival?

,,De jongeren van nu hebben de jaren negentig niet bewust meegemaakt. Ze zijn de eerste generatie die mode uit de jaren negentig als retro ziet.” De nineties-nostalgie werd volgens Westerbeek vooral opgebouwd via blogplatform Tumblr. ,,Daar zijn foto’s van jaren negentig tv-series, speelgoed en bijvoorbeeld de Olsen Twins toen ze klein alweer een tijdje enorm populair.”

Eerder gepubliceerd in NRC Next.