Fietstunnel open, fietstunnel weer dicht

Het goede nieuws is: hij gaat open. Het slechte nieuws: het is nog altijd niet duidelijk wanneer precies en hoe lang dan.

Het fietstunneltje onder het Rijksmuseum in Amsterdam, het meest bespotte stukje straat van het land. Waar architecten, fietsactivisten museumdirecteuren en autoriteiten de afgelopen jaren hun tanden op hebben stukgebeten. Gisteren maakte stadsdeel Zuid – op wiens grondgebied het museum ligt – bekend dat de onderdoorgang de komende maand alleen tussen zes uur ’s avonds en acht uur ’s ochtends voor fietsers toegankelijk wordt.

Het is volgens verantwoordelijk stadsdeelbestuurder Marco Kröger nog niet veilig genoeg om de verkeersstromen van verstrooide museumbezoekers en fanatieke fietsers te combineren. Een uurtje later verordonneerde verkeerswethouder Eric Wiebes van Amsterdam: de passage moet vanaf maandag 24 uur per dag open voor fietsers. Volgens zijn woordvoerder zijn de maatregelen die de ‘commissie-blackspots vorige week heeft voorgesteld, eenvoudig in te voeren: „Linten spannen tussen stoep en fietspad. Iconen op het wegdek. Bordjes met ‘verboden voor scooters’. Dat lukt best voor maandag.”

Kröger zegt dat er veel meer te doen is dan die paar bordjes en lintjes, zegt hij. En, belangrijker: de afspraak was volgens Kröger dat het eerst veilig moet zijn en dat de passage dan open kan. Zijn stadsdeel, onderstreept hij, is verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid, niet de centrale stad.

Nu wordt de onderdoorgang nog bewaakt als een rechtbank op Sicilië. Er staan dranghekken voor, met verkeersregelaars die opdringerige fietsers op afstand houden. Of aanhouden: gisteren probeerde gemeenteraadslid Luud Schimmelpennink door de afzetting te rijden – volgens een verkeersregelaar reed hij op haar in. Hij wil een proefproces uitlokken en was blij met zijn boete.