Disney laat Amerikanen recessie vergeten

Walt Disney loopt goed. Amerikanen geven groot geld uit aan de films, tv-zenders en resorts van het amusementsbedrijf.

In de harde realiteit mag de economische crisis in de Verenigde Staten hardnekkig zijn, maar in de fantasiewereld van Walt Disney heersen bruisende tijden. Het Amerikaanse amusementsbedrijf draait op volle toeren, met een winstsprong van 32 procent in het tweede kwartaal en een recordhoogte van de koers binnen handbereik.

Dat bleek bij de presentatie van cijfers over het tweede kwartaal van Walt Disney, gisteren in Los Angeles. Het grootste entertainmentconcern ter wereld boekte een nettowinst van 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro), bijna eenderde meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg 10 procent tot 10,6 miljard.

Disney overtrof de verwachtingen van analisten, die een flinke groei van de winst van het bedrijf hadden voorspeld. Afgezien van enkele bijzondere posten boekte het concern een winst van 79 cent per aandeel, vergeleken met 58 cent een jaar geleden. Analisten rekenden op 77 cent. De groei was te danken aan goede resultaten bij de drie voornaamste divisies van Disney: media, amusementsparken en filmproductie.

De Media Networks Group van het bedrijf, die de televisienetwerken ABC, Disney Channel en sportzender ESPN omvat, zag de winst stijgen met 8 procent, tot 1,9 miljard dollar. De omzet groeide met 6 procent tot bijna 5 miljard. Dat lag met name aan het lucratieve ESPN. De traditionele zender ABC verdiende juist minder – een van de weinige minpunten bij Disney.

Bij de divisie amusementsparken stroomden de inkomsten binnen wegens toenemende aantallen bezoekers, vooral aan Disney World in Florida en Disneyland in Californië. Amerikaanse bezoekers lijken de recessie te willen vergeten en geven gemiddeld meer uit aan hun vakanties bij de resorts of op de cruiseschepen van Disney. De omzet van de divisie steeg met 14 procent tot 3,3 miljard dollar.

Bij de speelfilms boekte Disney een winst van 118 miljoen dollar, vooral dankzij de film Oz The Great and Powerful, die in Noord-Amerika en daarbuiten bijna een half miljard dollar aan kaartverkoop heeft opgeleverd. Een jaar geleden leed de filmproductiemaatschappij 84 miljoen dollar verlies, wegens gebrek aan succes van de sciencefictionfilm John Carter.

Bovendien hebben investeerders vertrouwen in meer kassuccessen in aantocht, te beginnen met het nieuwe Iron Man 3. Disney heeft in december Lucasfilm voor ruim 4 miljard dollar overgenomen, en is van plan vanaf 2015 elk jaar een nieuwe Star Wars uit te zullen brengen.

Alleen de divisie videospellen van Disney presteert slecht. Maar dat heeft weinig invloed op de totale winst, omdat het een relatief kleine bedrijfstak is. Disney hoopt de divisie winstgevend te maken met een nieuwe reeks spellen gebaseerd op Star Wars, zo bleek deze week.

De koers van het aandeel Disney sloot gisteren op 66,07, een fractie onder het hoogterecord van 66,09. In handel na het sluiten van de beurs liep het licht terug.