denken@nrc.nl

Parallel DSM-V en de excellente school

schrijft Fleur Raaijmakers

Op de foto bij het stuk ‘En? Hoe was het op school?’ (6 mei) over de excellente school, noteert Groep 7a de resultaten van rekenen taak 4. We zien dat 35 procent het gestelde doel niet heeft gehaald. Als ik de procenten wegdenk en er kinderen (7!) voor in de plaats denk, komt er maar één woord bij mij naar boven: zielig. Waarschijnlijk zaten deze 7 kinderen ook bij de 67 procent die het doel van taak 3 niet haalde en taak 2 en 1. Het zal jóuw kind zijn, dat steeds met zijn neus op de feiten wordt gedrukt. Ik zie een mooie parallel met het artikel over de DSM-V. Alle kinderen in deze groep worden namelijk íedere dag langs een lat gelegd. Leerlingen die niet aan de norm voldoen, krijgen dat íedere dag te horen. En ze mogen het ook nog eens rustig nalezen op de muur. Zie ik het trouwens goed dat de 80 procent hier zelden wordt gehaald?

Ontroering bij vertrek van Sacha de Boer

bekent Thomas Guy van der Veur

Vrijdagavond. We waren net klaar met ons toetje toen het achtuurjournaal opende met een uitgemoord Syrisch dorp. Het besloot twintig minuten later met Sacha de Boer die haar vertrek aankondigde. Ze werd op de valreep nog emotioneel, iets wat ik nog nooit eerder bij haar had gezien. Mijn vriendin voelde ook wat prikken in haar ogen. Ik moest een keer extra slikken. Sacha weg na negentien jaar. Een kleine gebeurtenis op de schaal der dingen die mij desalniettemin onverwachts ontroerde. Er wrong iets in mij. Er wordt nog flink gemoord in Syrië, maar wij hebben andere besognes.

    • Thomas Guy van der Veur
    • Fleur Raaijmakers