Bekend elektrisch geknisper

S BLAKE OVERGROWN Universal Music. € 18.***

Twee jaar geleden, toen zijn titelloze debuut-cd verscheen, werd de muziek van James Blake ‘dubstep’ genoemd, vanwege de laag verende basklanken die zijn dromerige nummers ondersteunden. De toen 22-jarige Brit was internationaal onmiddellijk een sensatie, zowel op cd als live. Nu Blakes tweede cd, Overgrown, verschijnt, zal niemand hem meer ‘dubstep’ noemen. Die naam is inmiddels gekaapt door Amerikaanse mega-acts als Skrillex die de ‘wub’ (onomatopee voor de diep trillende dubstepbassen) tot generiek dancegenre hebben uitgebouwd.

Blake intussen is een echte liedjeszanger, die zijn eenzame melodieën combineert met elektronisch geknisper en abstracte vegen van synthetische oorsprong, opnieuw ondersteund door onderaardse basklanken. Blake zingt smekend als een gospelzanger. En net als in de gospel herhaalt hij veelal dezelfde regels. Zoals in het nummer ‘Voyeur’, waarin hij steeds herhaalt „And her mind was on me”, als om de aandacht van een vrouw af te dwingen. Zingend in dezelfde toon en op hetzelfde volume verandert de muzikale omgeving: zijn stem verdrinkt gaandeweg in harder wordend en soms ontsporend keyboardgeloei, wat niet veel goeds belooft voor zijn liefdeswens.

Opener ‘Overgrown’ klinkt als een statement. Blake zingt: „I don’t want to be a star/ but a stone on the shore”, als een verwijzing naar de plotselinge roem die hem twee jaar geleden overkwam. Blake herhaalt en benadrukt, op een mijmerende manier, zijn wezenlijke gevoelens.

De combinatie op Overgrown van kermende devotie en elektronica met het effect van een arctische bries, is in een aantal nummers betoverend. Maar hoewel geluid en productie beter uitgewerkt zijn dan op zijn eerste, is er in stijl niet veel veranderd ten opzichte van Blakes debuut. De bedachtzame toon en de introverte sfeer was toen een bijzondere verrassing, maar klinkt inmiddels, hoe mooi ook, bekend. Van een avontuurlijke muzikant als Blake zou je nieuwe horizonten verwachten.

    • Hester Carvalho