Snel afgeleid, weinig concentratie? Wat het internet doet met onze hersenen

Het internet is een onderbrekingssysteem, gericht op het verdelen van aandacht. Dat schreef Nicholas Carr in 2010. Alles wat we online doen, kan constant worden ingeruild voor iets anders: een hyperlink, een filmpje, een tweet, een nieuwe e-mail. Daar worden we niet bepaald slimmer van. Hoe werkt dat? Het wordt - ironisch, misschien, aangezien onze aandachtsspanne steeds korter wordt - samengevat in dit filmpje van minder dan vier minuten.

Want omdat afleiding altijd op de loer ligt en om de haverklap toeslaat, concentreren we ons niet meer op één ding. Toen het boek van technologieschrijver Carr, The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains drie jaar geleden uitkwam, schreef NRC:

“Aan het einde van zijn boek schrijft hij dat het doorbrengen van tijd in de natuur de aandacht verbetert. Dat is ook precies wat Carr heeft gedaan om het boek te schrijven: hij zegde zijn Twitter-account op, liet zijn e-mailprogramma minder vaak nieuwe mails ophalen en verhuisde naar de bergen. Toch sloeg hij eenmaal terug in de stad weer meteen aan het bloggen en YouTube-filmpjes kijken. ‘Ik geef toe: het is cool.’ Uiteindelijk geldt dan voor surfen op internet wat voor zoveel dingen in het leven geldt: geniet, maar liefst met mate.”

Sinds het verschijnen van het boek is er niet veel veranderd aan het beeld dat Carr schetste. Sterker nog: door de smartphone hebben we nu ook zo’n ‘machine gericht op het verdelen van aandacht’ in onze handen liggen. Constant schakelen tussen WhatsApp, Twitter, e-mail en allerhande andere snelle bevrediging kan nu overal.

Terwijl we juist momenten moeten hebben waarop we niet worden afgeleid, om zo de tijd te kunnen nemen om ingevingen vanuit ons kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen te kunnen verplaatsen. Dát proces wordt onderbroken als er ondertussen een kattenfotootje binnenkomt. Terwijl, stelt de uitleg van dit filmpje van animatiestudio Epipheo.tv, die foto er over een paar uur ook nog wel is. Neem daarom elke dag de tijd om offline te gaan en je op één ding tegelijk te concentreren.

Epipheo wil naar eigen zeggen in dit ‘tijdperk van informatie’ écht goede ideeën omzetten naar dit soort filmpjes, ‘zodat we niet verdwalen’. Eerder plaatsten wij dit filmpje van ze, over de opkomst van de robot.