Laatste aandeelhoudersvergadering CSM

CSM doet de bakkerijtak van de hand en gaat verder als biotechbedrijf. De aandeelhouders hebben er vertrouwen in.

De bestuursvoorzitter sprak van een „historisch moment”: het was immers de allerlaatste aandeelhoudersvergadering van CSM, gisteren in het Steigenberger hotel bij Schiphol. Volgend jaar heeft het bedrijf een gedaantewisseling ondergaan en opereert het onder een andere naam.

CSM heeft namelijk behalve zijn bakkerijtak ook zijn merknaam verkocht. Onder welke noemer de voormalige Centrale Suiker Maatschappij doorgaat, is echter nog geheim. Op alle mogelijke manieren probeerden nieuwsgierige beleggers bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer de naam gistermiddag te ontfutselen. Tevergeefs. Pas op 18 juni, tijdens een dag voor investeerders en financieel analisten, zal hij die bekendmaken, zo beloofde hij. Op diezelfde dag zal Hoetmer ook meer vertellen over de strategie en de doelstellingen van het nieuwe CSM. Het leidde tot morrende aandeelhouders, die zich tekort gedaan voelen. Waarom krijgen zij de informatie niet eerder?

Eind maart maakte CSM bekend dat zijn bakkerijdivisie voor ruim 1 miljard euro aan Rhône Capital was verkocht. De investeringsmaatschappij betaalt – naar verwachting in het derde kwartaal – 850 miljoen euro. Het verschil met de overnamesom zit in schuld, pensioenverplichtingen en werkkapitaal.

Exact een jaar geleden maakte CSM bekend uitsluitend verder te gaan met de biotechdochters Purac en Caravan Ingredients. Aangezien de bakkerijdivisie fors meer omzet maakt dan de biotechtak – vorig jaar 2,6 miljard euro tegenover 700 miljoen euro – was dat op het eerste gezicht een opmerkelijk besluit.

Purac is de in Gorinchem gevestigde melkzuurdivisie. Van melkzuur worden lactiden gemaakt, een tussenproduct dat ruwe olie moet vervangen als grondstof voor plastic. Deze ‘bioplastics’ zijn volledig afbreekbaar en kunnen voor tal van toepassingen worden gebruikt, zoals verpakkingen in de supermarkt en botschroeven voor operaties. Het Amerikaanse Caravan Ingredients levert vooral ingrediënten en additieven voor de voedingsindustrie.

Maar Hoetmer legde destijds uit dat hij een „enorme groeipotentie” in de biotechnologie ziet en dat de bakkerijdivisie – die zwaar onder druk stond door de hoge grondstofprijzen – niet genoeg genereerde om beide bedrijfsonderdelen te kunnen bekostigen. „Uit twee goede bedrijven hebben wij het betere gekozen”, zei hij. Hij verwacht veel van de combinatie van Purac en Caravan. Zo kunnen die samen bijvoorbeeld een brood maken dat na 21 dagen nog „exact dezelfde smaak heeft als een brood dat één of twee dagen oud is”. Caravan zorgt ervoor dat het brood langer vers blijft, Purac gaat schimmel- en bacteriegroei tegen en „zorgt dat het niet groen wordt”.

De omzet van de biotechtak daalde in het eerste kwartaal echter met 5,6 procent, vooral veroorzaakt door het faillissement van Hostess, een belangrijke Amerikaanse klant van Caravan. De aandeelhouders reageerden hier echter nauwelijks op – blijkbaar geen reden tot paniek.