File bij de kassa? Til dat bierkrat tien keer op

Illustraties Paul Steenhuis

Veel mensen doen hun best om aan sport te doen. Ze hebben een abonnement op een sportschool. ’s Ochtends gooien ze de sporttas achterin de auto. Ze rijden naar het werk, nemen de lift en zitten de hele dag. Ze lopen een paar keer naar de koffieautomaat.’s Avonds nemen ze de lift naar beneden en rijden naar de sportschool om daar 30 minuten op een fiets te gaan zitten en tien buikspieroefeningen te doen. Herkenbaar? Zes tips om sportief te worden zonder te sporten.

1Dans als je wakker wordt. Last met het verlaten van je warme bed? Zit iedereen aan het ontbijt somber zijn boterham te smeren? Annie M.G. Schmidt gaf destijds het goede voorbeeld met de ‘Twips’. Maak een afspeellijst waarbij je nauwelijks kunt blijven stilzitten. Gooi die heupen los, maak een pirouette en doe een moonwalk onder de douche. Negeer de gêne.

2Neem de trap, elk gebouw heeft trappen. Liften en roltrappen zijn voor immobiele mensen. Als je dat nog niet bent, voorkom dan dat je het wordt. Een bijkomend voordeel is dat je direct weet waar je heen moet als er brand is. En tijdens een werkbezoek kom je erachter wat er op de verdiepingen gebeurt waar je niet verwacht wordt.

3 Verruil koffieafspraken voor wandelingen. Het is gezellig om bij te praten in een knus koffietentje met een lekkere cappuccino. Maar dan zwichten we al snel voor die heerlijk ruikende brownie. De oude Grieken zweerden bij de stoa: een zuilengang waar ze naar hartelust doorheen banjerden en de meest briljante ideeën bedachten. Je zult zien: de beste gesprekken ontstaan als de benen bewegen.

4Zorg voor chaos. Rennende mensen op het perron, slordig aangeklede moeders die tijdens een rinkelende bel het schoolplein op komen rennen; ze zijn eigenlijk nooit te dik. Een beetje chaos en stress in je leven levert veel sport op. Je moet minstens twee keer vaker de trap op rennen omdat je je portemonnee vergeten bent. Je fietst nog even terug naar de supermarkt voor een blik kattenvoer en je komt zo laat op de gemiddelde borrel dat de bitterballen al op zijn.

5Doe als kinderen. Lichaamsbeweging wordt vaak als kinderachtig gezien. Bij presentaties en vergaderingen moeten we stilzitten, we rennen niet in gangen en tijdens een diner mogen we pas opstaan na het toetje. Vergeet deze conventies en neem een voorbeeld aan kleine kinderen. Hinkel, sprint en koprol naar hartelust.

6Doe mini-oefeningen op loze momenten. Tien minuten in de rij bij de kassa van de supermarkt? Heeft de trein vertraging? Sta je in de file? De uitgelezen momenten om de kleine spiergroepen te trainen. In de rij van de kassa kun je makkelijk die biceps even aanpakken door dat bierkrat tien keer op te tillen. Op het perron zijn de kuiten zo getraind door twintig keer als een ballerina op de tenen te gaan staan. Van je auto naar de kassa van het tankstation is de perfecte honderd meter sprint. Bijkomend voordeel: wachten was nog nooit zo welkom.

    • Emma Bruns